Filosoferen met kinderen

Misschien dat Mrs. T. het onbewust al deed? Een beetje filosoferen met Grote Zus. Want echt heel veel nieuws bracht de spreker tijdens de jaarvergadering van de oudervereniging van een paar weken geleden niet. Mrs. T. kan ontzettend gave gespekken voeren met Grote Zus en haar vertelsels en gedachtenkronkels en die van Mrs. T. bij elkaar maken de uitkomst van dergelijke gesprekken onvoorspelbaar en daardoor ook zo leuk. Dat schijnt dus eigenlijk ook al wel een soort van filosoferen te zijn.

Filosoferen vindt Mrs. T. trouwens zo’n ingewikkeld woord (of beter, het is geen ingewikkeld woord, maar wat het bedoelt te zeggen, dat vindt Mrs. T. ingewikkeld). Wat is filosoferen nu eigenlijk? Volgens het woordenboek:

  1. wijsgerige bespiegelingen houden, wijsgerig behandelen;
  2. door- of overdenken;
  3. fig diep nadenken; peinzen

En wijsbegeerte, ook zo’n mooi woord → het zoeken naar de grondwaarheden. Uh, ok? En zo zoekt Mrs. T. ook nog even grondwaarheid op → waarheid die ten grondslag ligt. Het lijkt alsof het woordenboek ook filosofeert. Want dat is toch wel wat Mrs. T. altijd een beetje van filosoferen vindt. Op een gegeven moment raakt ze de kluts namelijk een beetje kwijt. Maar dat is natuurlijk ook wel het hele interessante aan dit soort gesprekken.

Het thema van de jaarvergadering was dus ‘Filosoferen met kinderen’ en er werd uitgelegd hoe dat dan in z’n werk gaat en hoe dit in het lesprogramma geïntegreerd wordt. En dat is interessant en Mrs. T. ziet het wel zitten dat men vanaf schooljaar 2008-2009 deze insteek in het normale lespatroon mee gaat nemen.

Want van leren discussiëren, elkaar respecteren, ruimte geven aan andermans ideeën, lekker er op los fantaseren en vooral niet bang hoeven te zijn dat iemand je uitlacht om je gedachten, daarvan groeit een kind volgens Mrs. T.. Daarvan zouden volwassenen ook groeien denkt Mrs. T..

Een voorbeeld van welke vragen er gesteld kunnen worden tijdens het filosoferen met kinderen.

De tijd.

  1. Wat meet je eigenlijk als je de tijd meet?
  2. Bestaat tijd ook als je hem niet meet?
  3. Hebben de dieren een idee van tijd? Hoe beleeft een hond de tijd?
  4. Kan de tijd stilstaan? Hoe ziet hij er dan uit?
  5. Waar is de tijd als je slaapt?
  6. Hoe zou je het vinden als we (net als dieren) geen klok hadden? Zou je dat fijner vinden?
  7. Wanneer duurt het langer, als je het druk hebt, of als je moet wachten?
  8. Wanneer duurt het langer, als je vrolijk bent of als je je verveelt?
  9. Kunnen wij voelen of iets lang of kort duurt?

Volgens de gastspreker komt een leerkracht vaak niet verder dan de eerste of tweede vraag en ontspint zich een interessant gesprek dat alle kanten op kan gaan. In dit thema kan ook gevraagd worden aan de kinderen om ‘de tijd te knutselen’ en de knutsels die vervolgens gefabriceerd worden zijn zo fantasievol dat je er als volwassene helemaal stil van wordt.

Het was een erg interessante avond en Mrs. T. gaat er van uit dat zowel de kinderen, hun papa’s en mama’s en het schoolteam er zeker hun voordeel mee zullen doen!

Houdt (hield) de oudervereniging/medezeggenschapsraad van de school van jouw kind(eren) ook een jaarvergadering en hoe ziet zo’n avond er dan uit? Als er sprekers zijn, wat is dan de inhoud/opzet? Hoe is de opkomst (helaas bedroevend laag dit keer in ons geval) en wat zou jij nou ‘ns graag als onderwerp zien op zo’n avond?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *