Rapporten

De meiden brachten afgelopen dinsdag allebei weer een prachtig rapport (of beter leerlingtoetskaart) mee naar huis. Je hebt bijna hogere wiskunde nodig om alle overzichten te begrijpen. ;-) Met name het rapport van Grote Zus bevat grafieken met legenda’s en daarnaast nog een uitgebreide toelichting. Ja, het wordt er allemaal niet gemakkelijker op!

Op dinsdag zijn de meiden altijd bij mijn ouders en na het werk gaan wij daar eten. Na dat eten wordt er nog een kopje koffie gedronken. Tijdens dat koffiedrinken kwamen ook de oude rapporten van mijn ouders op tafel. Gossie, wat een verschil met nu! Ongelooflijk!

Mijn moeder heeft één papiertje waarop alle zes de klassen vermeld staan. Mijn vader heeft een boekje met daarin ook nog ‘ns ‘wenken voor de ouders’. Leuk om te lezen!

Bij beide rapporten staat de goddienstles als eerste genoemd. Zien jullie dat mijn moeder zelfs een keer een 10- voor dat vak scoorde! Ook het aantal bijgewoonde heilige missen en het verzuim werd bijgehouden. Mijn moeder weet niet meer te vertellen waarom ze in de tweede klas wel 23 keer verzuimde. Was ze ziek of moest er mee geoogst worden?

Zowel mijn moeder als mijn vader waren niet echt heel goed in zingen. Dat verklaart een heleboel. En moet je toch ‘ns kijken hoe goed ze allebei scoren bij gedrag en vlijt. Ik ben trots op mijn ouders!!!

Het rapport van mijn vader (klas 1 en klas 6) en wat nuttige wenken voor ouders. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Het rapport van mijn moeder (helaas behoorlijk slecht leesbaar) en zonder nuttige wenken voor haar ouders.

En het rapport van Kleine Zus. Het blauwe driehoeken in de grafieken geeft haar leeftijd aan. Scoort ze links van het driehoekje dan is ze ‘achter’, scoort ze rechts van het driehoekje, dan is ze ‘voor’.

Ergens heb ik ook nog mijn rapporten liggen maar ik kan ze verdulleme niet gevonden krijgen! Mocht ik een helder moment krijgen en eindelijk hun verstopplaats ontdekken, dan zal ik jullie mijn prachtlijsten ook ‘ns laten zien.

Op de school van de meiden werd tot vorig schooljaar altijd gewerkt met: goed, ruim voldoende, voldoende, matig en onvoldoende. Ik moet zeggen dat ik dat een niet al te best systeem vind. Want ten eerste is er nooit de kans om te ‘excelleren’ door een uitstekend te halen en ten tweede wat betekent die ‘goed’ of die ‘matig’ nu precies?

Sinds dit schooljaar werkt men met cijfers. Dat is voor mij heel wat duidelijker. Het stomme is nu echter dat Grote Zus, die altijd ‘goeten’ en ‘ruim voldoendes’ scoorde, nu wat mindere cijfers haalt (of ja, minder is wat zwaar, maar een 6,9 verhoudt zich toch niet echt tot een goed”  of vergis ik me daar nu in?). Misschien wordt dat ook wel veroorzaakt omdat de school sinds dit jaar ook een nieuwe lesmethode hanteert. Ik vind het echter niet echt handig om dat dan in groep acht ook nog te introduceren. Grote Zus geeft aan dat het beduidend moeilijker is en daar zit ze af en toe echt mee in haar maag. Ach, het zal allemaal best goed komen. Binnenkort de score van de Cito. Leuk!

Lijkt me trouwens best een leuk stokje dit. Oude rapporten van anderen zien of juist de rapporten van de kinderen van nu zien. Kijken of er op verschillende manieren gemeten wordt en zo. Doe je mee?