Wie wat bewaart …

… die heeft wat. Dat principe brengt Grote Zus in de praktijk. ALLES moet bewaard worden. En dan ook werkelijk alles.

Een steentje, een stukje karton, een inpakpapiertje, een schelpje, een kapot schaaltje. Een paar maanden geleden was er een bonte kermis op school. Grote Zus kreeg wat geld mee en heeft haar verzameling onmisbare schatten daar enorm mee uitgebreid. Mrs. T. vindt het rommel, voor Grote Zus zijn het onvervangbare schatten.

Dat geen spullen weg kunnen gooien, dat heeft Grote Zus trouwens van haar vader. Mrs. T. is niet zo moeilijk met weggooien. Mrs. T. stoort zich trouwens ook niet aan de rommelige kamer van Grote Zus. Het is haar kamer en zolang het de spuigaten niet uitloopt, kan Mrs. T. er best mee leven.

Maar de laatste weken ziet de kamer van Grote Zus er uit alsof er een orkaan gewoed heeft, zo’n enorme puinhoop. Natuurlijk staat er speelgoed, vooral ook speelgoed dat we willen beschermen tegen de grijpgrage handjes van kleinste (en haar onderzoekende mondje). Maar ook nog knutsels van twee groepen terug, tekeningen, een schoolbord, stiften, mappen, kettinkjes, tasjes en een enorme berg knuffels. ‘Maar ik verzamel toch knuffels, mama’, zegt Grote Zus als Mrs. T. af en toe radeloos roept ‘Alweer een knuffel???’. Friemeltjes hier, frommeltjes daar, papiertjes, barbiekleertjes, schelpen.

Vandaag de eerste schooldag. Grote Zus is dus van huis en Mrs. T.? Mrs. T. ruimt Grote Zus haar kamer op. Er wordt er een kastlade leeggemaakt zodat daar een heleboel klein spul ingestopt kan worden (uit het zicht, opgeruimd staat netjes!).

En verder zijn er een aantal dingen die echt zo lelijk, vies of kapot zijn, die wil Mrs. T. weggooien. Maar dat doet Mrs. T. niet zomaar. Mrs. T. bergt de schatten op, uit het zicht van Grote Zus. En als Grote Zus er dan de eerste maand (of twee) niet meer naar vraagt, dan gooit Mrs. T. ze pas echt weg. Want stel je nou eens voor dat Grote Zus over 24 en een halve dag per sé dat ene prachtige lichtgevende dingetje moet hebben (waarvan ze er trouwens nog twee andere wel op haar kamer heeft) …

Heb jij ook van die ‘trucjes’ om met je kinderen om te gaan. Afleiden van bepaalde dingen, verbloemen van andere zaken?