Dapper

Kijk, dat Grote Zus goed kan tekenen, daarover zijn we het allemaal wel eens denk ik.

Toen Grote Zus twee weken geleden twee zessen kreeg voor een tekenopdracht, kwam dat dan ook behoorlijk aan bij haar. Het viel haar écht tegen. En dat kan ook bijna niet anders als iedereen altijd tegen je zegt dat je goed kunt tekenen, als klasgenootjes tegen je zeggen ‘wow wat mooi’ en als je zelf tevreden bent over je uiteindelijke werkstuk (ze moesten -met inkt- een spooky tekening maken van een kasteel)! De tekenleraar zei een week voordat het werkstuk moest worden ingeleverd nog tegen Grote Zus dat haar tekening mooi was, maar dat ze wel wat netter moest werken (dat van dat netter werken is overigens herkenbaar, Grote Zus is af en toe best slordig).

Kijk, een keer een wat minder punt halen dat kan gebeuren. Natuurlijk en dat geeft ook niets. Maar wat ik erg sneu vond was dat Grote Zus gewoon echt teleurgesteld was, dat ze niet begreep dat een tekening eerst mooi kan zijn om er dan vervolgens ‘maar’ twee zessen voor te krijgen. Kortom: ze zat er mee.

Ik zei tegen haar dat ze, als ze het werkelijk belangrijk vindt, in ieder geval tegen de leraar moest zeggen dat ze ermee in haar maag zit. Haar reactie was: dat durf ik niet want die leraar wordt altijd heel snel boos. Mmm, dacht ik, da’s vrij apart, zeker als je gewoon netjes tegen een leraar vertelt wat je voelt en vindt. Toen opperde ik dat ze het dan misschien tegen haar mentor kon zeggen. Want, zei ik, je hebt twee keuzes: je laat het zo of je doet er iets aan. Maar als je het zo laat, dan mag je er verder niet over gaan zitten ‘mekkeren’.

Grote Zus heeft er inderdaad iets van tegen de mentor gezegd, maar blijkbaar was ze daar toch niet helemaal tevreden mee, want uiteindelijk heeft ze het er vorige week ook nog met de tekenleraar over gehad. Ze vertelde hem dat ze zo teleurgesteld was, maar vooral ook dat ze het niet goed begrijpt. Als hij eerst tegen haar zegt dat het mooi is, hoe kan het dan een week later ‘maar’ een zes waard zijn? En ze wilde ook graag tips van hem, hoe kan ze dan netter werken (dat ze links is en de opdracht met inkt was maakt net werken sowieso wat lastig(er))?

De reactie van de tekenleraar was erg positief. Hij vond het erg knap van haar dat ze het gezegd had (dat maak ik niet vaak mee bij brugklassers) en heeft haar tips gegeven. Als klap op de vuurpijl gaf hij haar uiteindelijk ook nog twee halve punten extra, al was het daar uiteraard niet om te doen geweest.

Grote Zus was helemaal trots op zichzelf omdat ze het gezegd had, en ik, ik ben net zo trots. Want ik vind het verdraaide dapper dat ze de stap nam om haar gevoel uit te spreken!

37 gedachten over “Dapper

  1. Wow, wat goed van d’r! en wat goed van jou ook om ‘r voor de keuze te stellen: óf je doet ‘r wat mee of niet maar dan ook stoppen met “mekkeren”. Da’s mijn instelling ook. Tja, linkshandig en inkt… ik ken ‘t, ben ook linkshandig… daarom kan ik ook ábsoluut niet met ‘n vulpen oid schrijven.

  2. Tjee… en ik ben gewoon plaatsvervangend trots op haar! Goed van haar, zeg!! Zij hoeft in ieder geval niet op training als ze dit blijft ontwikkelen!! (ik wel… de afgelopen dagen. Training met als één van de onderwerpen: hoe kom ik op voor mezelf?! *zucht* Zwaar hoor…)

  3. Wat heb je haar goed advies gegeven en wat knap dat ze naar de docent is gestapt. Daar is wel wat lef voor nodig.

  4. Wat een dappere Grote Zus is ze!
    Praten met een leraar is altijd moeilijk, gewoon omdat je toch tegen zo iemand op kijkt. Maar knap van haar dat ze er toch uiteindleijk mee naar de leraar zelf is gegaan. Ook met de goede insteek: vragen hoe het dan beter kan.
    Heel dapper!

  5. Dat heb je goed opgepakt Mrs T. en Grote Zus daarna ook! Dat ze mooi kan tekenen, ja dat is zeker en dat ze dan teleurgesteld is als het opeens niet zo wordt gewaardeerd, is ook wel logisch.
    Knap van haar dat ze erover is gaan praten. Het klaart de lucht en ze weet nu waar ze aan toe is. Beter af als wanneer ze er maar mee zou blijven zitten, weer wat geleerd. De volgende keer zal ze dat duwtje van mama niet eens nodig hebben lijkt mij, gaat ze er zelf wel op af ;-)

  6. Ontzettend goed van jouw én natuurlijk ook van je dochter! En ik ken het gevoel van een laag cijfer krijgen voor tekenen na altijd positieve reacties, komt hard aan zoiets. En wat dat links zijn betreft: zelf ben ik ook links en dat hoeft geen probleem te zijn bij inkt of verf, als je maar gewoon aan de andere kant begint als rechtshandigen, dus van rechtsboven naar linksonder werken! en dat is bij tekenen gelukkig geen enkel probleem!

  7. Idd, heel goed! Onze kinderen gaan altijd mee naar oudergesprekken, en als er problemen zijn op school gaan ze ook zelf naar de leraar toe….en tot op heden heeft dat alleen maar een positieve uitdraai gehad!

  8. Echt goed van oudste dat ze dit heeft gedaan. Ook een heel goed advies (en goede ondersteuning) van haar moeder hierin. Je mag niet alleen trots zijn op oudste maar volgens mij doen de man en jij het als ouders ook heel goed. Ook een pluim waard.

  9. Dat is heel knap van haar. Menig volwassene moet hiervoor eerst naar een cursus en zij doet het zo. Goed staaltje opvoeding ook.

  10. Zo, dat vind ik echt dapper! Dat had ik vroeger niet gedurfd! Fijn ook dat haar leraar daar ook zo over dacht.

  11. dit is qua ervaring beter voor haar geweest dan wanneer ze een acht had gehad ^^ tof. maar ik moet wel zeggen ook, dat ik sta te kijken van hoe er omgegaan wordt met cijfers. bij joon in de klas, groep 4 dus, krijgen sommige kindjes al onvoldoendes! waarom, vraag ik me dan af, wanneer het hoogste een 8 is, waarom het laagste dan niet een 6? moet je die kinderen echt nu al vertellen dat ze ‘niet goed genoeg’ zijn en zo de toon zetten voor de rest van hun schoolcarrière?
    ook dit vind ik sprekend. ze zit net in de 1e, en krijgt voor tekenen een mager zesje.. terwijl ze idd ook nog eens goed kan tekeken! (of is de rest vd klas allemaal niveautje kunstenaar? hahaha), met als resultaat dat ze er mee in haar maag zit, waar is dat goed voor?
    en dan alsnog 2 halve punten erbij geven, oftewel ook nog eens laten weten dat een cijfer niet vaststaat, alleen als je je erbij neerlegt?
    ik vind het allemaal maar raar. echt.
    ik houd erover op ook. wel. ^^

  12. Ik vond jouw advies aan je dochter bijzonder wijs. Er iets mee doen of verder niet zeuren. Dat ze er wat mee heeft gedaan pleit voor haar. Moedig kind. Lijkt vast veel op haar moeder.
    Janny

  13. Wauw, dat is pas een echte les. Wat heb je dat goed aangepakt! Ik zeg altijd, het gaat om het proces en niet om het produkt en dit is een leerproces dat zeker een 8 waard is.

  14. Jee, wat knap van haar! Dat had ik echt niet gedurfd hoor!!!!

    OT: ik heb gisteren 3 – gangen voor Gijs gekookt en we hebben samen lekker op de bank gezeten. Erg he? Ik had een vrije avond (werk normaal op maandag, maar vanwege al die rare dagen, kerstspel, enzo in december niet)
    en daar hebben we enorm van genoten! We hadden afgesproken dat we alleen iets zouden doen aan onze trouwdag – 17 augustus – en dat doen we elk jaar trouw!

  15. En zo leert ze iedere keer weer iets. Heel knap om op te komen voor zichzelf en om hulp te vragen.

    Groetjes Elise

  16. Ik zie dat hier ook hoor! Maar ik heb inmiddels wel begrepen dat de puntentelling gewoon anders is als op de basisschool. Ze moeten er ook mee leren omgaan. Als ze een keer een lager cijfer hebben dat ze dan extra gemotiveerd zijn om het weer op te halen. Gelukkig is oudste dat hier.

  17. Superknap van haar dat ze dat heeft gedaan! En dat je haar daarin aanmoedigt ipv zelf actie te ondernemen of haar gewoon te troosten.

    Kan me haar eactie op die zessen in deze context ook heel goed voorstellen!

    Dat ze extra ounten heeft gekregen vind ik niet zo pedagogsch verantwoord trouwens.

  18. Beste mrs T, Ik lurk op diverse blogs mee en ook bij jou. Ik vind je reacties altijd zo mild en vol wijsheid. Dit is een voorbeeld van een dochter waar ik gloeiend trots op zou zijn. Maar voor mij als mede-moeder is het ook een voorbeeld van heel goed opvoeden van je kinderen tot mooie mensen, oprechte complimenten. Echte inspiratie, bedankt.
    gr Dieuwke

    gr Dieuwke

  19. Wij hebben het een beetje van dichtbij meegemaakt, haar teleurstelling en hoe blij en trots ze was toen het gesprek met de tekenleraar aan gedruft had. Knappe meid hoor!!

  20. Knap hoor!
    Zowel van jou als moeder om het goede advies te geven en je er niet mee te bemoeien. En van Grote Zus om daadwerkelijk op de leraar af te stappen, petje af!

  21. Heel knap! En tja, ik ben geen tekenleraar, maar ik heb haar tekeningen regelmatig hier langs zien komen en die zijn zeker meer dan een zesje waard! Ik vind dat Grote Zus juist heel krachtig en zelfverzekerd tekent, bijna alsof ze een prof is. Slordig? Dat kan ook zijn charme hebben. Ik geef haar iig een dikke tien!

  22. Heel erg goed van haar. Het is verschrikkelijk belangrijk om voor jezelf en je belangen op te komen. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen!

  23. Grote meid, prachtig …. ik snap dat je hééél trots op haar bent. Want DAT is nou echt dapper, als je bang bent en toch doorzet en het gesprek zoekt. Toffe dochter, maar dat wisten we ook al natuurlijk …..

Reacties zijn gesloten.