Verkeer

Verkeer staat of valt met het gedrag van mensen. We kunnen zoveel (of zo weinig) regels afspreken, drempels leggen, verkeerslichten plaatsen: als we ons niet houden aan die afspraken dan wordt het een bende.

Alweer een hele tijd geleden stond in de Kampioen dat we ons flink aan anderen kunnen ergeren als het om het rijgedrag van die ander gaat. Maar tegelijkertijd doen we het zelf ook niet altijd zo best. Zo rijdt 45% te hard op de snelweg en 23% in de bebouwde kom, halen we rechts in (28%) of rijden we onnodig links (21%). Bumperkleven schijnt zelfs 19% te doen.

Al weer heel lang geleden schreef ik een logje over hoe ik me gedraag in het verkeer en daar is weinig in gewijzigd geloof ik. Ik ben een rustige rijder die zich meestal wel aan de regels houd. En als ik bijvoorbeeld lekker ongehoorzaam 68 kilometer per uur rijd in een 60-kilometerzone dan verbaas ik me erover dat ik continu ingehaald wordt. Dáár kan ik me best aan ergeren. Wat ik dan soms doe is seinen. Zou dat seinen dan onder de norm van agressief rijgedrag vallen?

Hier in de gemeente ligt een weg waar in de laatste paar jaar helaas een aantal dodelijke slachtoffers te betreuren zijn. Je mag er 60 kilometer per uur, maar men rijdt er consequent te hard. Sinds het laatste dodelijke ongeval van eind 2012 zijn er verschillende keren snelheidscontroles gehouden. Dan rijdt consequent zo’n 35% van alle bestuurders te hard. Met als triest hoogtepunt een automobilist die 124 kilometer per uur reed. Het is verschrikkelijk dat slachtoffers vallen in het verkeer, maar helaas is het zo dat een groot deel van de ongelukken veroorzaakt wordt door ons eigen (wan)gedrag. Of het (wan)gedrag van een ander waardoor onschuldige mensen geraakt worden. Wat natuurlijk het toppunt van verschrikkelijkheid is.

Je zou ze de kost moeten geven: de mensen die klagen op de gemeente want ‘wat bedenken ze nu toch weer dat stelletje ambtenaren’, ‘en waarom nu weer een drempel/rotonde/verkeerslicht/whatever’. Het zijn vaak dezelfde mensen die vinden dat de regels niet voor hen gelden. Het zijn er ook een heleboel om te onthouden, maar ze zijn er niet voor niets. Ik blijf erbij: gedraag je in het verkeer. Dat is beter voor de ander en zeker ook voor jezelf.

20 gedachten over “Verkeer

  1. In dorpen en bij wegwerkzaamheden houd ik mij netjes aan de voorgeschreven snelheden. Daar buiten heb ik de teller meestal een 10km (15km op de snelweg) hoger staan, de tellerafwijking zullen we het maar noemen. En dat gaat al meer dan 10jaar boete vrij.
    Waar ik mij wel aan erger is verkeersheuvels in 60km zones waar je niet met 60km/h overheen kunt rijden zonder schade aan je auto op te lopen.

  2. In het hele dorp geldt een maximum snelheid van 30 km/uur maar daar heeft nog niemand zich aan gehouden. Het is zelfs zo erg dat ik 35 reed en ik ingehaald werd. Te treurig voor woorden. Maar ik houd wel van doorrijden. Als je ergens 80 mag, wil ik ook 80 kunnen rijden!
    Waar ik me wel groen en geel aan kan ergeren is aan bumperklevers. Maar om de een of andere reden hebben ik in het verkeer een langer lontje dan normaal 😉

  3. Ik pas mijn rijgedrag aan de drukte om mij heen.
    Ik rij wel graag door, maar ga er niet levensbedreigende inhalingen voor doen.
    Dan maar even wat rustiger aan.

    Sommige wegen veranderingen snap ik wel, maar bij ons voor het huis ligt een drempel, op de grens van 30/60 weg. Die drempel kun je met een normale personen auto niet eens met 20 nemen. De herrie die er bij komt kijken, vooral ‘s nachts dat vind ik het vervelends. (ben niet zo goeie slaper).

    Mensen die komen klagen zijn inderdaad vaak diegene waarvoor de regels niet gelden. Denken ze.

    Liefs!!

  4. Toch ban je het niet uit. Hoe hoog de boetes ook zijn, je houdt altijd mensen die lekker hard en lekker fout willen. Ik zit vaak genoeg in de auto naast Maria om somber over rijgedrag te zijn.

    Die weg bij jullie: kunnen ze daar geen bochtjes, drempels, andere obstakels in maken. Want als je er 124 km kan, zou je dat toch kunnen voorkomen? Of is dat een te simpele gedachte van een leek?

  5. Ik erger me wel aan rijders die op de N-wegen 80 rijden terwijl je 100 mag… Meestal rij ik buiten de bebouwde bom + 10 mits het verantwoord is en binnen de bebouwde kom hou ik me altijd aan de snelheid… Bumperkleven doe ik zeer zeker niet en onverantwoord inhalen is al helemaal niet mijn ding…

  6. Wie zich aan de regels houdt hoeft óók geen hoge bekeuringen te betalen, ik snap dan ook het gezeur over de hoogte van de boetes niet. Maar héél veel mensen vinden dat regeltje alleen voor ánderen gelden .
    De héél enkele keer dat Henk of ik een bon kregen ( samen 3 in ruim 40 en ruim 50 jaar rijbewijs) hadden we de overtreding ( fout parkeren en een paar km. te hard) onbewust gemaakt . Ik ken m’n beperkingen en houd rekening met het feit dat ook ánderen beperkingen kunnen hebben .
    Daardoor kan ik soms ongelukken voorkomen want het gaat pas fout als 2 chauffeurs even niet opletten , op mijn beurt kom ik óók wel goed weg dankzij een ander als ik even niet álles onder controle heb .

  7. Ik vind ook dat je je moet gedragen. Ik ben zelf waarschijnlijk niet de braafste, maar zoals mij (laatste…) rijinstructeur zei: je moet vooral ‘mee’ gaan. Wat ‘ie bedoelde is dat inzicht in hoe andere zich (zullen gaan) gedragen ook erg belangrijk is!
    Zelf erger ik me aan bumperkleven maar zeker ook aan onnodig links rijden. Mensen hebben volgens mij niet in de gaten hoe gevaarlijk dat kan zijn.

  8. Ik ben een keurige weggebruiker. Ik laat moeders met kinderen op de fiets per definitie voorgaan. Zal ook altijd stoppen om mensen veilig te laten oversteken en rijd niet vaak te hard.
    Ik kan wel lekker schelden als mensen dom rijden. Haha, maar dat hoor ik dan alleen zelf:-)

  9. Pff, herkenbaar. Wij reden van de week achter iemand .. ging ie boven op zn rem staan omdat hij, waarschijnlijk, vond dat wij te dicht bij kwamen. Op een gegeven moment stonden we bijna stil .. zo agressief, Bah. Als het had gekund dan was ik erom heen gereden. Heb wel zn nummerbord even opgeschreven .. je weet nooit.
    gr. Elise

  10. Ik rij goed, vind ik zelf. Let op de snelheid, zeker binnen de bebouwde kom. Vind dat alleen lastig in plaatsen waar nergens harder dan 35km/u mag. In een woonwijk prima, maar op de doorgaande weg door het dorp?

  11. Ook ik ben het volledig met je eens. Probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden. Overigens heb ik al wel twee keer een bekeurting gehad voor te hard rijden. Maar dan hebben we het over 5 of 6 km. te hard. Stom natuurlijk, en onoplettend van mezelf. Maar ook een beetje bitter, want net als jij zie ik veel auto’s met een rotvaart passeren.
    Overigens sein ik nooit. Iedereen heeft zijn eigen verantwoording en ik hoef anderen niet op te voeden. Ik heb al genoeg aan mezelf:-)
    Janny

  12. Ik kan me hier heel boos om maken. Van die mensen die zeggen dat regels er zijn om gebroken te worden en dat het echt geen kwaad kan om ergens even ‘lekker op te trekken tot 100’, terwijl je er maar 60 mag.
    Regels zijn er niet voor niets. Ik wil het niet op m’n geweten hebben dat ik door te hard rijden of door net een glaasje teveel alcohol op (ik rijd nooit als ik gedronken heb, al is het maar een glas) iemand aanrijd. Dan maar wat zachter rijden.
    Maar goed – ik ben dan ook wel echt een mietje in het verkeer. Ik ben altijd blij als ik weer de auto op z’n plek heb staan, haha.

  13. Ik fietste vorige week in de sneeuw naar beneden en vond het halverwege toch wat glad en stapte voorzichtig af omdat ik bang was uit te glijden naast een autobaan. Terwijl ik al naast mijn fiets stond en naar de rechter kant liep, kwam er een vrachtwagen aan en die gaf me toch een dreun op mijn toeter. Ik steeg bijna op van schrik. Ik was zo boos om zijn reactie, ik had bijna op straat ruzie staan maken. We hebben allemaal last van dit weer, is het teveel gevraagd om een beetje rekening met elkaar te houden? Klojo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *