Schimmel

Ik doe mijn wekelijkse boodschappen al jaren bij een superkleine supermarkt hier in de buurt. Tussen vertrek hier, de boodschappen doen en weer thuis komen zit pak ‘m beet 35 minuten. Heerlijk! Ze hebben er alles, alleen ze hebben er géén 13 soorten spaghetti of 25 soorten aardbeienjam. Omdat je stress kunt krijgen van teveel keuzemogelijkheden is dit dus een heel goede supermarkt! ;-)

Er veranderen de laatste tijd wel een paar dingen in de winkel. En daar ben ik niet altijd blij mee. Zo zijn mijn favoriete volkoren crackers ineens een heel ander soort crackers geworden. En is de favoriete pure hagelslag van Mr. T. niet meer leverbaar. Jammer hoor.

Sinds een maandje of zes (?) is het huismerk kaas in een nieuwe verpakking te koop. Ze hebben het stuk kaas sowieso een beetje stom gemaakt, van een stomp stuk eerst naar een spits stuk nu. Waardoor je van het begin van het stuk nooit heel fijn kunt schaven, maar dat geheel terzijde.

Waar ik voornamelijk van baal is het feit dat we bijna nooit meer een stuk kaas uit de koelkast kunnen pakken waaraan we, na het voor de eerste keer openen van de verpakking, geen stuk blauwige schimmel ontdekken. Zo ongeveer 80% van de ongeopende stukken kaas heeft die schimmel namelijk wel. En dat vind ik suf.

Nou ben ik niet iemand die meteen op de barricades staat en klachten in gaat sturen en zo en ik snijd het stukje schimmel ook gewoon weg, maar aan de andere kant: het is inmiddels vaker regel dan uitzondering en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Daarbij: als niemand een keer iets laat horen dan denkt zo’n supermarkt dat alles flex gaat en terwijl dat niet het geval is.

Dus ik dacht ‘laat ik maar ‘ns een berichtje aan de klantenservice sturen’. Op die mail kreeg ik een reactie in de trant van ‘het gaat om een incident’. Nou, dat is dus niet, niet, niet waar (en dat zette ik uiteraard ook in mijn berichtje: lezen!!!)! Ik heb dus nog maar weer een reactie teruggemaild dat het niet, niet, niet om een incident ging. Vervolgens besloot ik tot een klein onderzoekje en ik stelde op twitter de vraag of er meer mensen last van ongewenste schimmelkaas van de Jumbo heeft. In no time had ik twee positieve reacties en dat terwijl ik helemaal niet zoveel volgers heb! Twee mensen hadden dezelfde ervaring. Ha, daar ga je dan met je incident! Maar goed, ik ben benieuwd wat voor reactie ik nu van de consumentenservice ga krijgen.

Naar welke supermarkt ga jij voor je wekelijkse boodschappen? Ooit last van ongewenste schimmel op je kaas en ben jij van het klachten indienen?

33 gedachten over “Schimmel

  1. Oh ik heb hier veel supermarkten om mij heen. de AH en Plus zitten echt het dichtste bij maar ik kom ook bij Deen, Lidl, Dirk vd Broek en Boni .. allemaal vlakbij. Meestal kijk ik wat waar in de aanbieding is ..
    Ja hoor, best wel bedoren dingen gehad en idd terug gebracht ..

    gr. Elise

  2. Coöp of AH. Ik ben niet zo van de klachten. Ik kijk altijd naar de houdbaarheidsdatum en dan heb ik eigenlijk niet zoveel klachten.

  3. Wij eten zoveel kaas dat het niet de kans krijgt om te schimmelen. Bovendien koop ik sinds een half jaar verse kaas op de markt. De helft goedkoper en nog lekker vers ook!

  4. Wat betreft de kaas die lastig schaaft; ik snijd een puntstuk altijd in de lengte door midden. Dan krijg je 2 stukken met een groter snijvlak. Dus dat smalle, dunne stuk wat zo moeilijk gaat in het begin, daar zet ik mijn mes op in het midden en snijd ik door.

  5. Boodschappen doe ik verdeeld over de Aldi, de Hoogvliet en de AH ( ieder heeft zo z’n eigen dingetjes naar mijn smaak) Maar voor brood, ,groenten ,fruit, vlees en broodbeleg en kaas heb ik gelukkig nog “speciaalzaken” in de omgeving, mijn kaas wordt dus vers afgesneden . Maar ik zou zeker óók aangeven dat er iets mis is met kaas want schimmel waar het niet hoort is niet goed ,ik zou ermee terug gaan!

  6. Ik heb ‘n zogenaamde AH-erlebnis. Wij hebben hier (nog) geen Jumbo. Onze kaas komt altijd bij de Lidl of de Appie vandaan en is ook vaak beschimmeld. Zo ik heb toevallig nét nog een stuk Panpan kaas ongeopend weggegooid. Dit wordt eigenlijk alleen maar door de oudste stief op brood gegeten dus gaat niet zo hard. Wat mij wel opvalt is dat het vlees van de Appie vaak niet houdbaar is tot de vermelde houdbaarheidsdatum en daar baal ik dus van want het is duur zát!

  7. We hebben hier in het dorp een Plus en een Aldi. Maar 1 keer in de maand ga ik naar Kaufland in Duitsland en daar sla ik dan groots in.

  8. Ik nam vanuit Aruba een stuk kaas mee van de lokale Jumbo. Daar zat gelukkig geen schimmel op…
    Maar ben benieuwd naar hun reactie!

  9. Nee, de enige kaas die bij ons schimmel heeft is de variant die bewust zo gekocht wordt. De meeste kaas kopen wij bij AH en daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

  10. Ja hoor ik heb het probleem ook gehad en niet alleen met kaas en ook bij verschillende winkels.
    groetjes, Ria

  11. ga vaak naar de appie, daar is de kwaliteit de laatste jaren ook behoorlijk achteruit gegaan, goed opletten dus ook, want overdatum vlees, beschimmeld fruit, het ligt er allemaal!
    kaas eet ik dan weer niet, dat scheelt. ;-)

  12. De meeste van mijn boodschappen doe ik bij Jumbo. Ik vind hun service heel goed. Als er al eens iets is meld ik dat bij de servicebalie of aan een medewerker en in 99 van de 100 keer (bij wijze van hè, ik klaag bijna nooit :-) ) wordt het opgelost. Zo ligt ‘mijn’ glutenvrije brood nu in de vriezer en hoef ik er niet meer naar te vragen bij de bakker, hebben ze nu ook glutenvrije pizza’s in het assortiment enzovoorts.

  13. Al zo snel schimmel mag natuurlijk niet en dat moet zo’n winkel dan ook goed oplossen. Zelf doe ik de meeste boodschappen bij de AH en de Supercoop en daarnaast ga ik dan nog naar de Lidl als ik doordeweeks een keer boodschappen kan doen. Bij de Jumbo kom ik ook weleens maar ligt niet echt op mijn route…

  14. Hier nooit schimmel op de plakjes kaas van de Hoogvliet.
    Ik ben niet zo snel van het klagen maar als het zo vaak voorkomt als bij jou zou ik ook iets van me laten horen!

  15. Onze boodschappen doen we in Holland bij de Lidl, Aldi en C1000, die misschien als we terugkomen omgebouwd is tot Jumbo (?).
    Maar als ik zoiets tegen kom ga ik ermee terug naar de winkel hoor, niet vaak gebeurd, maar wel altijd vergoed gekregen. Dat is betere service dan die van de ‘klantenservice’.

  16. Hihi…nou meid, zal ik hier dan ook nog even reageren? ;) Zoals je weet shop ik bij Jumbo. En zoals iedere supermarkt is Jumbo ook niet heilig en kom ik ook weleens iets tegen wat er niet goed uitziet. Maar iedere keer als ik het aangeef, zowel in de winkel tijdens het shoppen of een paar dagen later als ik het ontdekt, tot op heden hebben nooit ergens moeilijk over gedaan en en kreeg ik het product altijd geruild en geld terug! Laatst had ik een tomaat die niet helemaal goed was en ik kreeg gewoon gratis een hele zak vol met groente en fruit mee!! Dus tja, ik kan niets anders zeggen dan dat ik de Jumbo in Hellevoetsluis een superwinkel vind!

  17. Ik ga altijd naar appie voor mijn boodschappen. En ik heb nooit last van schimmels gehad, behalve bij de M.aaslander kaas. Als de kaas een paar dagen open was dan kwam de schimmel. Ik ben niet van het klachten indienen, dus ik koop andere kaas.

  18. Ik moet bekennen dat ik tegenwoordig bij AH shop. Die ligt lekker dichtbij, net als Jan Linders, maar daar hebben ze geen lactose vrije melk. De jumbo schimmel ken ik nog van vroeger, vandaar dat ik altijd heel goed controleer of de kaas schoon is.

    Ik ben niet zo van de klachten; heb eenmaal op het werk een klacht ingediend bij de baas van de restaurants op beide locaties. Het waren eigenlijk drie klachten. Drie medewerkers van een afdeling van 15 personen hadden binnen twee weken elk een nare en/of onsmakelijke ervaring gehad en deze meneer deed het af als incident. Dat schijnt de standaard reactie te zijn bij klachten. Leren ze vast ergens op de school voor klantonvriendelijkheid.

  19. Goed dat je reageert. Dat doen wij ook en de zaken schrijven altijd terug. Wij vonden dat de groenteafdeling in onze buurtsuper er onhygienisch uitzag en dat de bedorven vruchten te laat weggehaald werden. Eén mailtje en de week daarop zag alles er picobello uit! De leiding moet toch weten welke zaak er met de pet naar gooit!

  20. Wat raar dat er al zo snel schimmel op de kaas komt en vreemd dat ze geen blokken kaas meer verkopen. Dat schaaft veel prettiger. Vreem die reactie van de klantenservice… zou er gewoon weer een mailtje achteraan sturen, want het gaat hier niet om een eenmalig incidentje.

    Ik doe de meeste boodschappen bij de AH XL omdat ik daar vanuit m’n werk langskom en voor bepaalde dingen ga ik naar de Lidl. Kaas koop ik altijd in voorgesneden plakjes omdat ik alleen ben en zo’n groot blok nooit in m’n uppie op kan….

    liefs Insoon

  21. ik heb een keer schimmel gehad en sindsdien controleer ik het pakje grondig. Ik haal overigens altijd plakjes kaas, vind ik wel zo makkelijk als ik ‘s morgens al die broodtrommels sta te vullen.

  22. Schimmel in kaas is heel vervelend, omdat je het stukje wel kan wegsnijden, maar je daarmee niet alle schimmel verwijderd. Er kan nog schimmel onder of rond zitten die niet zichtbaar is. Natuurlijk ga je daar niet van dood, maar het is wel zo fijn om kaas te kunnen eten zonder schimmel die er niet hoort!

    Vind die service maar lame trouwens. Ik heb nog nooit kaas gekocht waar schimmel opstond. Enkel maar gehad omdat ik zelf te lang wachtte met hem op te eten XD

  23. Past in het straatje van mijn blog over klantvriendelijkheid. Jammer dat niet alle bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.

    Ik de de meeste boodschappen bij de AH, bijna nooit negatieve ervaringen qua producten. Wel qua klantvriendelijkheid, maar dat is weer wat anders.

  24. Manlief shopt altijd bij de Aldi, Jumbo of Emté. Nooit klachten gehad, maar we zouden beslist teruggaan met het artikel.

  25. Een kleine jumbo?
    Wij doen ook altijd bij de jumbo boodschappen en bij de liddl.
    Kaas halen we alleen plakjes van omdat we het niet veel eten en dan is zo’n groot stuk veel te veel. Maar toen ik nog thuis woonde haalde mn moeder t altijd. Nooit last van schimmel gehad, behalve dan als het te lang open was ;-)

    Maar ik ben wel van de klagen en terug brengen. Niet dat ik het altijd doe ofzo hoor, ik heb bijna nooit iets om te klagen, maar vooral als het gaat om zoiets dan zou ik er zeer zeker wat van zeggen!

  26. Deen, lild halen we de boodschappies maar de kaas bij voorjeur bij de heerlijke kaasboer op de markt-> nooit schimmel en er gaat hier zeker 1,5 kilo per week doorheen.

  27. Bwah, een bedrijf dat geen verantwoordelijkheid neemt. Daar heb ik een hekel aan. Dat het wel eens mis kan gaan, daar kan ik nog wel mee leven, maar neem klachten van klanten serieus, denk ik dan.
    Ik ga naar de Boni en Lidl. Lidl omdat ze lekker goedkoop zijn en veel fijne dingen hebben. Boni voor nog wat merkartikelen. En beiden omdat ze op 5 minuten afstand zitten.

  28. Ik doe bijna alle boodschappen online (leshop.ch) en wat we dan nog aan verse spullen nodig hebben, koop ik bij een klein winkeltje hier om de hoek. Gelukkig heb ik nog nooit schimmel of iets dergelijks gehad. Ik ben ook benieuwd of je nu een andere / betere reactie krijgt.

  29. Dekamarkt en Deen.

    En nee, geen schimmel op de kaas en
    Ja, als iets niet goed is, ” klaag” ik, wat in de supermarkt altijd is opgelost.

  30. Ik doe de meeste boodschappen bij Lidl, de plaatselijke Turk staat op 2, AH op 3 en heel soms naar Jumbo of C1000.

    Schimmel krijgt hier geen kans. Kaas koop ik meestal in plakjes en zo’n verpakking van 2 ons is in een dag of 2 meestal wel op. Iedereen neemt hier brood mee naar school en werk nl.

    Er ligt wel een stuk blue in de koelkast altijd, voor in de weekenden. Gek genoeg heeft die altijd schimmel ;)

  31. Ik werk en woon in het buitenland en doe overal en nergens mijn boodschappen. In NL heb ik 1 keer schimmel op de vacuum verpakte kaas gehad. Ik maakte er melding van en kreeg een nieuwe kaas, excuses en uitelg: te warm vacumeren! Service ten top! (Nieuwe Weme, destijds)

Reacties zijn gesloten.