Internet

Een tijdje geleden werden er op facebook berichten rondgestuurd over fraude die gepleegd werd tijdens het internetbankieren bij de Rabobank. Een klant krijgt een melding dat er het een en ander gesynchroniseerd moet worden, doet dat en vervolgens wordt er geld van de rekening geschreven. Gruwelijk balen en vervelend. Je moet toch ook gewoon kunnen vertrouwen op dit soort dingen nietwaar?
rb-mw
Nu is het internetbankieren ons, willens of wetens, toch wel zo ongeveer door de strot geduwd. Of misschien kan ik beter zeggen: in al onze naïviteit zijn Mr. T. en ik daar gewoon aan begonnen. Al weer behoorlijk wat jaar geleden. Toen internetfraude nog op veel minder grote schaal toegepast werd dan nu. Toen ik in ieder geval totaal niet stilstond bij de gevolgen die dat ooit zou kunnen  hebben.

En ergens gaat het dan mis. Ik ben een complete nitwit op het gebied van computers en dergelijke. Tegelijkertijd zijn internetcriminelen alleen maar gehaaider en gehaaider geworden. Banken gaan hun klanten verplichten om hun computer, smartphone en tablet te voorzien van de laatste besturingssoftware en de meest recente versies van anti-virussoftware en weet je wat … ik heb geen idee of mijn computer over die software beschikt. En als ik al geen idee heb, dan weet ik zeker dat mijn ouders ook geen idee hebben.

Mijn neef die een boel verstand heeft van dit soort zaken en die onze computers altijd installeert zegt dat het allemaal wel meevalt zolang we maar nooit op linkjes klikken in mails van rare afzenders of mails die barsten van de taalvauten. Daarnaast schijnt de Rabobank nooit te communiceren via de mail en in de zeldzame gevallen dat de Rabobank dat wel doet, staan er in ieder geval nooit linkjes in. Maar goed, of ik die bank nou nog zo kan vertrouwen … Ik vind het er in ieder geval niet leuker op geworden allemaal.

14 gedachten over “Internet

  1. Elke link van ongeacht welke bank gooi ik standaard in de prullenbak. Banken sturen nooit mailtjes, tenzij het met non-financiele dingen gaat, zoals informatie over hypotheken. Vorige maand kreeg ik nog een bericht van de ABN/AMRObank dat wanneer ik niet op de link in hun e-mail bericht klikte, ik niet over het saldo van mijn rekening kon beschikken. Kon me geen barst schelen: ik hèb niet eens een rekening bij die bank 😀
    Leuk je weer even gesproken te hebben!
    Heb je trouwens (iets heel anders nu) al eens van Kellogs de All bran geprobeerd? Dat zijn vezels. Ik heb er ooit eens een blog over geschreven: http://kakelbont.freeweb.nl/?p=4531
    liefs Kakel

  2. Inderdaad: alle mailtjes van de bank, wat voor bank dan ook, direct deleten. Dat doe ik ook altijd. Het is waar, we hebben dit alles door de strot geduwd gekregen en als het misgaat dan is het onze schuld, erg vervelend maar het is kennelijk niet anders. En de banken maar lachen.

  3. Ik kreeg ook zo’n mail van de ‘Rabobank.’ Maar ik trapte er niet in want ik heb er geen rekening. Maar ik vond dat die tekst wel bedrieglijk echt was.
    Ook van de ‘ABN, ING en andere banken’ komen dit soort, steeds beter in elkaar zitten de teksten. Er wordt genoeg tegen gewaarschuwd: doe er niets mee, klik zelfs niet op de links. Je verzuchting is begrijpelijk en terecht. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal zo en we zullen er mee moeten leven. Voor mij betekent dit: geen financiële handelingen via internet. Te onzeker, te gevaarlijk.

  4. Je kan je sowieso afvragen of banken überhaupt te vertrouwen zijn maar dat heeft, naar mijn mening met hele andere zaken te maken 😉 Persoonlijk vind ik het systeem van de Boerenleenbank nogal omslachtig. Ik heb daar een rekening geopend voor ons bedrijf (concessies doen hé) maar was zelf liever naar de ING gegaan. Verder heb ik er geen moeite mee dat het allemaal via internet gaat al ben ik mij terdege bewust van de gevaren (alhoewel, mss ook niet maar idd NOOIT op linkjes klikken!) en het feit dat er nog steeds legio mensen zijn die geen computer hebben en dus niet op de hoogte zijn van die nieuwe snufjes.

  5. Ik denk ook dat als je een beetje oplet het wel meevalt. Net als op straat, of aan de deur, mensen proberen je ook daar om de tuin te leiden. En helaas stinken mensen er soms in.
    Ook ik ben laatst weer in een valletje getrapt (gelukkig geen phising), wilde een programma downloaden maar heb een verkeerde site gebruikt om dat vanaf te doen en toen mocht man aan de slag met mijn pc omdat ik een ongewenst programma mee gedownload had wat ik zelf niet meer kon deinstalleren…

  6. Ik gebruik nog altijd Outlook eXPress en heb daar sinds jaar en dag het voorbeeld scherm uit staan. Zo kan ik dus eerst de titel van een mailtje lezen zonder dat die meteen geladen wordt. Bij dat laden zijn er al virussen of beter malware die zich installeren. Als de titel niet in het Japans of Russisch is en ik het toch niet vertrouw, dan kijk ik via de rechter muisknop eerst naar de bron van een bericht. Dan wordt de mail nog steeds niet geladen en is er dus nog steeds niets aan de hand. Vervolgens lees je na flink wat code rommel her en der een website en als die op .ru van Rusland of dergelijke eindigen dan gaat het mailtje alsnog ongelezen in de prullebak.

    Toch komt het tegenwoordig niet meer zo ver. Ik heb een mailadress bij Live.nl (voorheen hotmail) en die hebben een uitstekend spamfilter. Zeker 98% van de spam vangen zij al af.

    Mijn bank (ABN) communiseert alleen via bankmail, een mailsysteem van de bank, waar je alleen komt als je eerst bij de bank inlogt. Probleem is dat ik erg weinig bankier, maar eens per maand omdat ik vrijwel alles automatisch laat verlopen. Zo’n bankmailtje kan ik dus wel eens een maand niet lezen. Overigens niet echt een probleem, want veel meer dan reclame is het vaak niet.

    Die nieuwe internetregels die door de banken en de consumentenbond zijn bedacht slaan echt nergens op. Je moet dan idd zorgen voor de nieuwste software-updates. Ik heb XP en doe het dus na april al om die reden fout in hun ogen.

    Voor een veilige PC raad ik aan om de firewall in windows, maar ook die in je (ADSL-)modem aan te zetten. Vervolgens file- en printersharing en hulp op afstand in de PC uit te schakelen als je dat niet gebruikt. En je zou een keer malwarebytes.org moeten draaien, die bij de meeste PC’s nog flink wat malware vindt en gratis weghaalt. Antivirusprogramma’s zien malware vaak over het hoofd en installeren soms (als ze gratis zijn) zelf malware. De meeste malware komt via advertenties op het internet. Een advertentieblokkeerprogramma doet dus ook al wonderen om malware te voorkomen.

    Toch kan je het allerbeste internet bankieren bij een bank die zo’n rekenmachientje gebruikt waar je pasje in moet. Eigenlijk alle banken behalve de ING. Die hebben via de Postbank een behoorlijk zwakker systeem.

  7. Klopt, het is heel moeilijk te weten wat je allemaal kunt/moet doen om veilig te zijn op internet. Ik ben gelukkig met de Technicus getrouwd, die er veel vanaf weet en het leuk vindt om op de hoogte te blijven van alle beveiligingsgaten. Maar zelf, hoewel redelijk jong en intelligent, ik zou het allemaal niet weten!
    Rietepietz heeft gelijk dat we niet verplicht zijn tot internetbankieren en dergelijke. Als je eenmaal gewend bent aan het snelle en makkelijke van internet, is de stap terug wel groot, maar je kunt ervoor kiezen!

  8. Precies… de bank legt de gehele verantwoording én alle kosten bij de klant neer en gaat met de winst schuiven . Ze ontslaan massa’s personeel en profiteert op álle fronten. De klant moet maar bewijzen dát hij/zij veilig bezig is maar kán dat natuurlijk nooit bewijzen en tóch slikt de klant het allemaal. Niemand móet internetbankieren maar het kan nooit lang duren eer de bank dat inderdaad af kan dwingen omdat “iedereen het doet” .
    Ik weiger te ” internet bankieren ” of burgerzaken via het internet te regelen want natúúrlijk heersen onze criminelen daar waar het meest te halen is en is het zeker niét zo veilig als het gebracht wordt.
    Hoe méér mensen afhaken bij het internetbankieren hoe sneller het tot de banken door zal dringen dat we wel dégelijk een keuze hebben ….nú nog wel!
    Wat lét je om weer gewoon ouderwets te gaan bankieren.

  9. Geld trekt oplichters aan. Vroeger werd je beroofd bij de pinautomaat en tegenswoordigs via internet. Altijd blijven opletten. Niemand is geheel gevrijwaard, want het zijn al lang niet meer enkel mailtjes met taalfouten, hoor!
    Onlangs ben ik zelf bijna opgelicht. Gelukkig was Senior zo slim om even te googlen …. bleek het een brievenbusfirma in een achterbuurt ergens in Engeland te zijn en nog wat meer googlen leverde ook verhalen van slachtoffers op en info die leidde naar afrika (het ging om een mobieltje: sowieso mee oppassen… met gadgets).
    De site zag er prima uit. Daar kun je het niet meer op beoordelen!
    En idd: ik houd mijn hart echt vast voor oudjes tegenwoordig (niet dat ie allemaal dom zijn ofzo…)
    Wij hebben een tante zonder pc en internet en soms moeten we haar helpen omdat dingen via internet MOETEN…. Vind ik ook niet ok.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *