Goed toeven

Het is goed toeven in Gent. Ik kan niet anders zeggen. Want wat is dat een mooie stad vol met historie, cultuur, winkeltjes en fijne cafeetjes en restaurants. We troffen het enorm met het weer. Wel koud, maar droog en een sporadische blauwe lucht. En daar houd ik zo van, van blauwe luchten.

Op dinsdag kwamen we rond 11.00 uur in Gent aan, checkten we in in het hotel waar we een nachtje zouden verblijven en wandelden vervolgens richting centrum. Op internet had ik een mooie wandeling gevonden die ons door het historische centrum zou leiden en die wandeling hield ons tot een uur of zes ‘s middags wel zoet. Nu was het natuurlijk niet zo dat we continu gewandeld hebben. Nee hoor. Zo lunchten we eigenlijk veel te duur in een leuk dat dan weer wel restaurant dus zo rechtvaardig waren die rechters in onze ogen niet. Maar we begrepen wel meteen waarom de kaart niet buiten het etablissement hing te hangen.  En we dronken ook nog een keer koffie bij Starbucks. En passant maakten we ook nog een boottochtje en we genoten op die boot van het leuke commentaar van de gids. Dat het gruwelijk koud was, dat namen we uiteraard voor lief en de dekentjes hielpen daar ook wel een beetje tegen.g-1
Gent heeft een boel leuke winkeltjes en ook daarvan hebben we er een aantal van binnen gezien. Zo rond de klok van half zeven vonden we het wel tijd worden voor een restaurantje. Tijdens onze wandeling waren we al uiterst gecharmeerd geraakt van dit pandje waar, oh joy, ook nog een restaurant gevestigd was. (Klik even op onder andere de foto’s van de voorzaal, de spiegelzaal en de sanitaire stop. Echt een prachtig pand.)

We hebben er lekker gegeten (en gedronken: de wijn werd per centimeter afgerekend, dat vind ik dan weer zo’n leuk ideetje) en verbaasden ons over de enorme hoeveelheid mensen die er in het restaurant zaten te eten. Het was tenslotte maar een gewone dinsdagavond of zou iedereen die er was 20 jaar ‘verkering’ gehad hebben? Het was zeker niet een chique restaurant en de kaart was vrij beperkt en de omloopsnelheid was best hoog (wij hebben er echter bijna 3 uur gezeten, we hadden de tijd), maar er heerste wel een heel fijn sfeertje en alles klopte.

Inmiddels was ik er ook achter gekomen dat mijn nieuwe camera een heel fijne camera is, maar dat hij de accu wel leegslurpt. Bij mijn vorige camera zoomde ik handmatig, hier doet de camera dat op de accu en dat merkte ik. Aan het eind van de dag had de accu een dieptepunt bereikt. Gelukkig echter deed een goede nachtrust de accu best goed want ook op woensdag heb ik toch nog best een flink aantal foto’s kunnen maken. En verder nam ik me voor om snel een reserveaccu te kopen.
g-3
Na het ontbijt checkten we uit en legden we de koffer in de auto waarna we weer het centrum inwandelden. Ons doel was ‘Het huis van Alijn‘ een museum waarvan ik dacht dat het best leuk zou kunnen zijn. Voordat we daar kwamen hebben we echter nog even het Belfort beklommen. Ook een prima keus. Ik houd van geschiedenis en verbaas me over wat men vroeger allemaal klaarspeelde wat bouwtechnische toestanden betreft. Zo knap! ‘Het huis van Alijn’ vervolgens charmeerde ons ook. Een klein en intiem museum waar we rond hebben gedwaald door de verschillende kamertjes en ons realiseerden dat België en Nederland/Brabant echt niet zoveel van elkaar verschillen.

Aan alle mooie dingen komt uiteraard ook weer een eind, maar feitelijk wacht thuis natuurlijk het allermooiste: onze twee bloedjes van kinderen!

14 gedachten over “Goed toeven

1. Zo leuk om de foto’s te zien en gebouwen en etalages te herkennen. Wij hebben ook zo genoten van onze drie dagen in Gent. Wij namen elke dag vanuit het hotel de tram naar het centrum. Wat we onderweg zagen was een feest voor het ook. Je hebt er prachtige fotocompilatie van gemaakt. Fijn dat jullie genoten hebben!

2. Krijg acuut zin om weer eens naar Gent te gaan! Zijn er weleens geweest als we in Brugge waren maar zou er zeker weleens een weekendje willen doorbrengen zodat we alles op ons gemak kunnen bekijken! Leuke rekening trouwens!

3. We hadden al jullie verhalen over Gent gehoord maar te midden van jullie opgewonden dochters (omdat jullie weer thuis zijn) en het eten komt dat niet zo goed over als dit mooie verslag mét foto’s. Het ziet er prachtig uit! Fijn dat jullie genoten hebben.

4. Ja Gent is woekeren met je tijd als je er maar kort bent, je zou er al gerust een halve dag door kunnen brengen in sint Baafs kathedraal , dat is echt wel de mooiste kerk die ik ooit gezien heb. Als je er niet aan toe kwam moet je maar heen als 25 jaar verloofd bent;-)

• We zijn ook in de kathedraal geweest. Die is inderdaad prachtig, immens en indrukwekkend.

5. Nou dat het een dinsdag was, is de reden waarom je nog een plaats gevonden hebt in de Amadeus, want dat is het bekendste ribrestaurant in Gent. Ze hebben een aantal restaurants in het Gentse. En iedereen wil erheen :P

Wel leuk om te lezen zo, ik kan zo in mijn hoofd alles volgen. Dus ik heb nog niet goed naar je foto’s gekeken. Nu maar een keertje doen :)

6. Wij zijn er nog nooit geweest, maar dankzij jouw verhaal en foto’s heb ik onwijs veel zin in. Ik houd het in mijn achterhoofd.

7. Oh, ik moet hoognodig weer eens naar Gent! En chapeau voor de camera en de fotograaf: wat een gave foto’s!

8. wauw, ziet er zo gaaf uit! Dank je wel voor de uitgebreide ‘tour’… ik sla hem op want wij willen ook nog altijd een keertje naar Gent ;)