Blanes

Vond Grote Zus het vorig jaar nog meer dan prima om met haar vriendinnen naar een camping in Nederland te gaan (overigens waren de meiden na afloop zeer, zeer happy met hun keuze. Volgens mij is het heel wat beter dan Appelhof) dit jaar worden de grenzen ietwat opgerekt helaas.

Blanes moest het worden en Blanes is het geworden. Vandaag over twee weken vertrekt Grote Zus met zes vriendinnen naar Spanje. Uiteraard gun ik haar deze vakantie, maar man, man, man wat zal ik blij zijn als het 27 juli is en ze weer veilig bij mama thuis is. En tja, Blanes. Wat moet ik ervan vinden? Het zal vooral zon, zee, strand, feesten, drinken en heel lang uitslapen worden daar denk ik. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat de dames een van de twee botanische tuinen in Blanes zullen bezoeken. Dat grootse vuurwerkspektakel zullen ze echter wel meemaken want dat valt bijna precies in hun vakantie. De bofferds!
tempphoto-2
Ze verblijven in het gele hotel, dus echt pal aan het strand. Wat een heerlijkheid!

Ik vind het nogal wat hoor. M’n meissie zo ver van hier. En natuurlijk gun ik haar dit soort dingen, maar ik vind het wel het grote loslaten in het kwadraat hoor. En weet je, ze is een behoorlijk verstandige meid die niet zomaar in zeven sloten tegelijk loopt. Ze bekijkt de dingen en let goed op. Maar ja, ze is natuurlijk niet alleen op de wereld. Vanavond hebben we een korte ‘vergadering’ met de ouders en de meiden en zullen we een aantal zaken doornemen. Het wordt niet zo ingewikkeld als vorig jaar, want toen gingen ze kamperen en moest er natuurlijk van alles geregeld en uitgelegd worden. Nu stappen ze in de bus, nemen ze een boel bagage mee en that’s it. Maar mijn raad (inmiddels ook al een aantal keer bij Grote Zus medegedeeld) is dat ze goed op elkaar moeten letten, nooit iemand alleen moeten laten en geen heel rare dingen moeten doen. En wellicht dat we wat afspraken maken over een huishoudpot en wat daar dan wel/niet invalt.

Het betalen van de reis was nog wel een dingetje. Sommige van haar vriendinnen krijgen de volledige reis betaald door hun ouders. Grote Zus en een aantal anderen krijgen dat niet. Wat ons betreft gewoon omdat wij vinden dat ze, door dit soort dingen zelf te betalen, leert wat nu écht de waarde van geld is en dat je daar dus best wat uren voor moet werken. Natuurlijk krijgt ze wel zakgeld van ons mee, maar de reis, die betaalt ze dus helemaal zelf. Daar ben ik trots op en daar is Grote Zus zelf, na toch ook wel wat gemopper in het begin, nu zelf ook trots op. Ze werkt inmiddels al bijna zes weken in haar baan en draait veel meer uren dan die 20 waarop ik in dit logje op hoopte. Ze moet er hard werken, maar het bevalt haar eigenlijk ook best goed (al zal ze dat niet 123 toegeven, want dat is natuurlijk niet cool). En van dat geld kun je leuke dingen doen. Nieuwe schoenen kopen bijvoorbeeld.
download (1)
En dan blijft er vast nog een boel geld over om andere leuke dingen van te doen. Ze zal vast de tijd van haar leven hebben. En ik, ik kan nie wachten nie totdat ze weer thuis is!

Ik ben zelf eigenlijk nooit met vriendinnen op vakantie geweest. Dat kwam vooral omdat ik al jong verkering kreeg. Ach, ik heb het ook niet gemist. Hoe zit dat met jou? Ging jij vroeger met vriendinnen op vakantie en waar ging je dan heen?

25 gedachten over “Blanes

1. Ze gaat er ongetwijfeld de tijd van haar leven hebben al kan ik me voorstellen dat het voor een ouder niet simpel is om haar kind zo ver weg te hebben waar je haar niet kan zien :-) Ben zelf nooit met vriendinnen op vakantie geweest, dat is nooit aan bod gekomen en ik had daar ook geen behoefte aan, bleef veel liever de hele zomer liggen lezen (of een maand vakantiejob doen met Intersoc in Zwitserland).

2. Kan me voorstellen dat je dit heel spannend vindt! Ik ben op mijn 19e met een vriendin met de bus naar Salou geweest, ook in Spanje. Mijn moeder vond het wel prima, maar ik denk stiekem dat dat kwam doordat ze niet zo goed wist wat voor oord het is, haha… ;) We hebben een week lang de grootste lol gehad en flink gefeest, maar omdat wij allebei ook vrij verstandig en redelijk braaf waren, viel het allemaal enorm mee. We hebben het vooral heel leuk gehad!

3. Oh ik voel helemaal met je mee. Wat vond ik het ook eng dat mijn meissie op vakantie ging… In Nederland. Daarna had ze verkering en heb ik mij niet zo’n zorgen meer gemaakt. Zelf was ik zestien toen ik voor het eerst alleen met een vriendin op vakantie ging, in een caravan van haar ouders die ergens stond. Achteraf hebben we het best netjes gedaan. Het is mijn vriendin die ik vanaf mijn 7e ken en waar het contact nog altij heel innig mee is.

4. Wij zijn trouwens wel in Nederland tijdens de reis van de heren, dus toch redelijk dichtbij… Zoon spreekt Nederlands en zijn vriend Frans. Ze gaan het wel redden!

5. Ik heb de tienertoer gedaan en toen ik 17 was ben ik met een vriendin en haar ouders en zusje naar zuid frankrijk geweest. Daarna ging ik samen met mijn vriend (nu man) op vakantie naar Turkije en Griekenland.
    Ik snap je wel hoor. Oudste is met vrienden naar Amsterdam en Berlijn geweest (toen 20) en tweede zoon gaat dit jaar naar Amsterdam en Parijs met vrienden. Ik zal ook blij zijn als ze er weer zijn. De heren zijn 19. Hij krijgt het vliegticket van ons (goedkoper via pa’s werk), maar werkt voor de rest en betaalt alles zelf. Zijn vrienden trouwens ook.
    Komt vast goed allemaal…

6. Ik ging vroeger eigenlijk nooit op vakantie. Ik ben een keer met een vriendin naar Terschelling geweest (ja ja, Appelhof) en met school naar Parijs. Gelukkig hadden mijn ouders daarvan geen zorgen.. Nu is dat wel anders, Egypte, Turkije, New York.. live it, love it.

7. Ik ben met een paar vriendinnen naar Salou geweest, echt zo’n typische zon, zee en strand vakantie. Weinig meer gezien dan de plaatselijke discotheek. Echt super leuk maar o wat was het vermoeiend. Later nog met een vriendin naar Callela en Siofok geweest. Ook erg gezellig en inderdaad weer veel feesten en uitgaan. Gelukkig voor mijn ouders was ik niet het type dat rare dingen deed, laat staan veel dronk of met elke Spanjaard mee ging, dus ze hebben zich weinig zorgen hoeven maken.

8. Eerst als zestien-jarige op tienertour, twee jaar met vriendinnen in een huisje op een park. Daarna op vakantie met man en af en toe een paar dagen weg met vriendinnen. Tot aan vorig jaar gingen onze kinderen mee op vakantie, dit jaar niet wegens werk, studie en onze niet zo ‘spannende’ vakantiebestemming. Mijn jeugd vakanties heb ik altijd zelf betaald dmv weekend en vakantie werk.

9. Weet jij nog hoe oud je was toen je naar Londen ging. Ik denk 17 en ik weet nog het vreemde gevoel toen we het vliegtuig zagen vertrekken met onze dochter aan boord. Inderdaad het grote loslaten! Maar net als wij, mag je vertrouwen hebben in jullie dochter en met jullie hopen we op een heerlijke vakantie voor haar. Ze heeft het verdiend en dan bedoel ik niet alleen in geld.

10. Ik heb eigenlijk nooit de behoefte gehad als tiener om met vriendinnen weg te gaan. Mijn interesses lagen heel ergens anders dan wat mijn vriendinnen wilden. Ik ging graag naar musea, en hield niet van aan het strand liggen of zuipen. En na mijn middelbare school had ik studiekosten en een ka-u-tee baantje, waarmee ik nooit voldoende verdiende om op vakantie te gaan. En toen ik uiteindelijk na mijn studie wat ruimer zat in tijd en geld, … ging ik alleen met het vliegtuig weg.
    Dus best wel stoer dat je grote meid al helemaal zelfstandig gaat reizen. En helemaal stoer dat ze het zelf betaald.

11. Ik ben vroeger wel met vriendinnen op vakantie geweest. Het eerste jaar een fietsvakantie naar Zuid-Limburg, de daarop volgende 4 of 5 jaar naar Engeland. Nooit ‘feestvakanties’ gehad. Dat is niet zo mijn ding. En de kosten waren voor mijzelf..

12. Super leuk voor haar. Maak je maar geen zorgen, het komt allemaal goed!
    Ik ging al vrij jong met vriendinnen kamperen in Nederland, ik was 14. Op mijn 16e zelfs een fietsvakantie gedaan in Nederland en België en op mijn 17e of 18e denk ik voor het eerst naar Spanje. Allemaal helemaal goed gegaan en ik vond het geweldig!

13. Oh wow ja inderdaad loslaten in het kwadraat :) Wel superleuk voor de meiden natuurlijk. Ik kijk zelf wel tegen het moment op dat Dochterlief tegen mij gaat zeggen dat ze met haar vriendinnen naar Blanes gaat :)

14. Heey, mijn dochter gaat over 3 weken ook naar Blanes, ook met de bus. Alleen gaan zij op een camping in een ingerichte tent.
    groet

Roelien

15. Ton ik 16/17 was kende ik Henk al en mocht ik met hem én zijn ouders mee naar een (gedeeltelijk” gehuurd huis in Maarn. Ik sliep op een soort overloop terwijl Henk met zijn 10 jaar jongere broertje in een slaapkamer sliepen . Henk en ik maakten wel samen een uitstapje op de brommer naar zijn jongste tante die in de buurt een zomerhuisje had gehuurd, We mochten er twee dagen blijven en hadden het daar héél erg naar ons omdat daar geen “overloop” was. zin;-)

16. Kleine meisjes worden groot en in deze wereld is het op vakantie gaan met vriendinnen steeds ‘normaler’. Ik ben toen ik 17 was met een vriendin naar Turkije getrokken, tweede jaar met diezelfde vriendin gewoon naar de Ardennen het jaar daarna met vriendinnen naar Lesbos en toen had ik ook verkering en was het met mijn Lief dat ik op reis ging. En zo heb ik eigenlijk al vanaf mijn 17e mijn eigen vleugels uitgeslagen.
    Ik moest ook alles zelf betalen trouwens. Dat heeft mij geen windeieren gelegd, maar wel veel discussie veroorzaakt toen ik met vriendinnen naar Lesbos ging en die gewoon alles betaald kregen… Ze begrepen niet waarom ik bepaalde dingen niet kon doen, tja…

17. Ik ben op mijn zeventiende met twee vriendinnen naar Rimini geweest (ook zo’n stapvakantie). Alleen een van die vriendinnen had twee weken daarvoor een psychose gekregen… En na gesprek met haar ouders en psychiaters mocht ze gewoon mee. Dus dat was nogal wat verantwoordelijkheid op die leeftijd. Het is allemaal goed gegaan, maar het was best heftig.

18. Oef, dit zijn vaak de moeilijkste momenten van ouder zijn… #loslaten Maar… komt vast goed, want ze heeft jullie genen en opvoeding! ;-)
    Ik op vakantie met vriendinnen vroeger? Hmmm… nee, ik ging met mijn toenmalige vriendje op de motor naar Oostenrijk. 18 was ik… Ik begrijp nu pas hoeveel zorgen mijn ouders moeten hebben gehad! Motor… vriendje… Pfftttt ;-)

19. Ja ja, wel vaker met vriendinnen op vakantie geweest, onder meer op 17-jarige leeftijd ook naar Blanes (met de trein in ons geval) en man wat vond ik dat toen spannend. Binnenkort gaat mijn dochter interrailen met een vriendin, en hoewel ze al 21 blijft het voor moeders spannend. Zelfs mijn eigen moeder die halfweg 80 is vind het nog steeds het fijnste als al haar kinderen gewoon lekker weer thuis zijn.

20. Ik had op mijn zestiende al verkering met Robbert. Dat jaar gingen we beiden nog braaf met onze ouders mee. Later vierden we samen vakantie. Met vriendinnen ben ik dus nooit op reis geweest.
    Begrijpelijk dat jullie dit avontuur van oudste dochter best eng vinden.

21. Een aantal keren met vriendinnen naar Spanje geweest (Calella). Maar ik was wel een stukje ouder. Ik hoop dat ze samen veel plezier hebben en dat loslaten, pfff ja ik snap dat dat een dingetje is. Succes daarmee!

22. Ja hoor en nog wel liftend. Dat mijn ouders dat goed vonden, denk ik nu. En mijn eigen dochter verbaasde zich laatst over wat zij mocht in haar vakantie. Ja, dat komt ze heeft nu zelf kinderen.
    Je moet vertrouwen hebben en dat heb jij en inderdaad blij zijn als ze weer thuis is!

23. De oudste was nooit zo avontuurlijk, maar de middelste wel. En wat vond ik dat eng in het begin zeg. En blij dat ze weer thuis was! Ook hier moest ze zelf haar vakantie betalen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal.
    Zelf ging ik in nederland en belgie op vakantie.