Groepjes

Onlangs ontvingen wij een mailtje van de juf van De Scholier met de volgende inhoud:

Wij hebben vernomen dat er binnen de groep door leerlingen gesproken wordt in WhatsApp groepjes.
Een ontwikkeling waar wij met z’n allen niet omheen kunnen.
Echter is het zo dat er nu vervelende situaties ontstaan; binnen deze groepjes wordt door leerlingen gezamenlijk gesproken over een andere leerling.
Iets waar wij ons als school zorgen om maken en wat wij graag onder de aandacht willen brengen.
Binnen de school hebben we besproken dat we hier vanaf volgende week in de groep mee aan het werk gaan.
Dit wil zeggen dat we in de groep lessen gaan besteden aan het omgaan met WhatsApp (sociaal media) en wat de gevolgen daarvan zijn (zowel in de positieve als negatieve zin).
Aan u als ouders zouden wij willen vragen om dit thuis ook bespreekbaar te maken.
Kijk eens mee in de telefoon van uw kind.

De Scholier heeft wel een smartphone (namelijk een oudje van mij) maar tot haar grote spijt zit er geen simcard in. Gedoe met WhatsApp is er dus nog niet. Al chat ze natuurlijk wel via wat andere kanalen die echter, helaas voor haar, niet echt populair zijn onder leeftijdsgenootjes dus er ‘zitten zogezegd weinig kinderen op’.

De Scholier weet donders goed wat ik wel en wat ik geen acceptabel gedrag vind en gedraagt zich daar erg consciëntieus naar. Toen zij dan ook hoorde van deze WhatsApp groep heeft zij, in vertrouwen, de juf daarover geïnformeerd. Niet om te klikken, maar vanuit het gevoel ‘Dat kun je niet maken, dat je zo achter de rug van iemand anders over een klasgenootje praat’. Ze heeft ook richting een aantal kinderen die wel in de groep zaten gezegd dat ze het stom vindt wat ze doen. Dat ze zich daarmee weer niet populair maakt vindt ze op zo’n moment niet belangrijk.

Ik scheef al eerder een logje over hoe ik de privacy van mijn kinderen zie en ik sta daar nog volledig achter. Uiteraard zijn de teugels waar het De Student betreft behoorlijk gevierd, maar hoe leuk is het dat ze nog steeds dezelfde pincode heeft als aan het begin van haar smartphoneperiode. Aan de andere kant: de meiden weten ook de pincode van mijn telefoon dus …

De regels voor social media zijn wat mij betreft: je gedraagt je, je schrijft geen kwetsende dingen over anderen, je deelt geen foto’s waarmee je ooit problemen kunt krijgen met anderen, je denkt na voordat je iets plaatst, je zorgt dat screenshotjes die anderen van jouw schrijfsels of foto’s maken nooit, maar dan ook nooit, voor problemen kunnen zorgen. En die regels gelden niet alleen voor de meiden, maar ook voor Mr. T. (die sinds een tijdje een heuse smartphone heeft) en mij (behalve voor de vieze plaatjes groep waarin ik zit natuurlijk).

Wat spreek/sprak jij af met je kinderen als het om social media gaat? Controleer je ooit wat ze uithalen?

16 gedachten over “Groepjes

  1. regels hier gaan vooral over wanneer mag je wel/ niet gebruik maken van social media. verder gedraagt ‘ie zich nog prima. maar dit probleem hadden we jaren geleden al bij hem in de klas, niet te geloven wat die kinderen allemaal durfden te schrijven en zeggen, want de domste kinderen stuurden alleen maar spraakberichtjes, maar echt zo erg! is toen ook in de klas besproken, maar volgens mij hadden ze toen ooit ook al een lesje social media gehad.. hoe dan ook. J had nooit de behoefte om in zulke groepen te zitten. in groep 8 ineens wel, maar toen kwam hij zelf ook al snel tot de conclusie dat dat ‘m niet was, al die verveelde kinderen die dan maar anderen lastig gingen vallen tot midden in de nacht (op doordeweekse dagen!). de groepsapp van z’n nieuwe klas #vwo1 is een stuk beter, maar nog check ik af en toe wat er daar gezegd wordt en hoe J zich gedraagt. verder volg ik ‘m natuurlijk op youtube, insta en twitter. so far, so good. 😉

  2. Totdat Roos een jaar of vijftien was, hadden we de afspraak dat ze alleen beneden in de woonkamer achter haar laptop mocht zitten. Wilde ze boven achter de vaste computer, dan was dat ook goed maar wel met de deur open.
    Toen ze in groep 8 zat, was er nog geen sprake van whatsapp groepjes van school. Ze is wel altijd heel sociaal geweest en nam het altijd voor de “gedupeerde” op.
    Jouw dochter is uit hetzelfde hout gesneden. Wees trots!

  3. Wat goed dat jouw dochter er melding van heeft gemaakt en dat de school er serieus mee om gaat!
    Eigenlijk is het van de zotte dat kinderen met elkaar via zo´n groepje gaan communiceren maar oké dat is nou eenmaal de tijd waarin wij leven.
    Gelukkig is onze zoon (bijna 11) nog niet zover en hij lijkt het voorlopig ook nog niet heel boeiend te vinden. Hij heeft mijn oude smartphone en kan alleen appen als hij hier thuis op de wifi zit. Hij appt dan met opa en oma in Frankrijk of met zijn grote zussen. Verder gebruikt hij de telefoon als hij naar voetbaltraining is om te melden dat hij goed is aangekomen.
    Maar als hij over anderhalf jaar naar de middelbare gaat, gaat dat circus natuurlijk geheid losbarsten en wij zullen hem daar zeker al veel eerder het nodige over meegeven.

  4. Op zich is groepjes over anderen leerlingen roddelen natuurlijk altijd gedaan, maar het probleem zit ‘m in dat alles nu veel makkelijker uit de hand kan lopen . Jouw regels zijn prima en het is rg goed dat de school er óók aandacht aan gaat geven. Ik ben héél blij dat dit soort toestanden nog niet bestonden in de jaren 70 en 80 !

  5. Haha, dat had ik niet achter jou gezocht, die groep met vieze plaatjes 🙂 Mag ik ook meedoen?! 🙂

    Ik herken het wel, het gedoe met jonge kinderen (groep 7/8/brugklas) die opeens masaal aan de smartphone gaan maar nog niet goed weten hoe of wat. DAt leidt geheid tot problemen. Aan de andere kant, het hoort er gewoon bij, en liever nu op deze leeftijd oefenen nu er nog toezicht van pap en mam is en hopelijk wat opvoedkunde. School zou dat wat mij betreft ook standaard in het lesprogramma moeten opnemen, hoe ga je met elkaar, om óók digitaal… Beetje voorlichting kan geen kwaad.

    • En ja, ik heb ook zo’n dochter die anderen aanspreekt op gedrag waarvan zij denkt dat het niet kan (pesten, buitensluiten). Levert je niet altijd de meeste populariteit op.

  6. Oeps… heb ik toch wat gemist. Grote Zus en Kleine Zus zijn omgedoopt. Origineel en leuk! :-). Als de Scholier geen simcard heeft, heeft ze toch ook geen mogelijkheid te bellen? Hoe doe je dat dan?
    Whatsapp gaat gewoon wel, daar heeft ze alleen internet voor nodig, maar natuurlijk wel een telefoonnummer eraan gekoppeld. Maar dat is een bijkomstigheid. Dat nummer is voor WApp gebruiken helemaal niet belangrijk.
    Mijn kinderen hadden die problemen ook niet in die tijd. Maar ik snap wel dat je er mee bezig bent. Sterkte!!!

  7. Helaas ben ik zelf een kind geweest dat niet mee mocht doen en waarover gepraat werd. Dit alles zonder mobiele telefoon trouwens. Ik denk dat het gedrag niet veranderd is in de afgelopen jaren, alleen de manier waarop. De briefjes die vroeger de klas door gingen zijn nu appjes geworden.
    Wel blijft de verhoogde openbaarheid een probleem; alles wat je doet, zegt en schrijft kan op een foto, filmpje of screenshot gezet worden en is snel en makkelijk te delen met iedereen. Ik ben heel blij dat er niet gefilmd werd toen ik net uit ging en dat er geen foto’s zijn van mijn eerste ervaringen met vriendjes. Ik hoefde er nooit over na te denken, maar mijn nicht van 13 weet nu al dat je bij semi naakt foto’s nooit je hoofd op de foto moet zetten omdat ze al foto’s heeft gezien van meiden die herkenbaar waren.

  8. Mijn kinderen zijn volwassen dus die problemen ken ik gelukkig niet maar ten tijden van hun puberteit was er het zelfde gedoe met MSN. Ik heb toen ongeveer dezelfde regels als jij nu met hun afgesproken en ook wisten ze dat ik hun gespreksgeschiedenis kon kijken.

  9. Wij controleren zeker wat er gebeurd op haar telefoon. Ook af en toe herhalen dat je niet zomaar alles post op inet en dat wat je post voor altijd blijft. Zij chat gelukkig niet zoveel op whatsapp, klasgenootjes daarentegen wel in de klasgroup. Gelukkig zitten alle kinderen daarin en merk ik weinig van praten over elkaar. Wel is er groepsvorming in de klas. Maar dat hou je toch. Laatst werd er van haar(en haar vriendinnen) verwacht dat ze verplicht moesten spelen met bepaalde kinderen op het schoolplein. Vond ik niet ok. Je hoeft geen vriendinnen te zijn met iedereen. Samenwerken in de klas/gym vind ik een ander verhaal. Pauze is vrije tijd en mag ze haar vriendinnen zelf bepalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *