Abracadabra

Vorige week waren De Scholier en ik twee dagen op pad. Dat betekende ook dat we in een hotel overnachtten en zo ongeveer het eerste wat De Scholier in dat soort gevallen doet is contact maken met de wifi. Haar telefoon werkt immers volgens het prepaidprincipe en eerlijk gezegd vinden wij sowieso al dat ze vrij snel door haar beltegoed heengaat.

De telefoontjes uit het screenshot hierboven waren van momenten dat ze ‘dringend’ contact met het thuisfront zocht en er geen wifi (dus geen whatsapp) in de buurt was. De omcirkelde afboeking was echter van de nacht dat wij samen in dat hotel verbleven. De Scholier was not amused en ik ook niet. Haar telefoon was verbonden met wifi, dus waar kwam die rare (en hoge!) afboeking dan vandaan?


Ik klom dus even in mijn twitteraccountje en stuurde Vodafone een berichtje om uiteindelijk bovengeplaatste reacties terug te krijgen. Nou zal ik er wel weer de ballen niet van snappen (heus, dat hele mobiele-wel/geen-wifi-gedoe is voor mij vaak een boel abracadabra) maar als je telefoon toch verbonden is met wifi, hoe kan het dan dat er toch kosten afgeschreven worden? Omdat De Scholier die maandag door Deventer aan het rondhobbel waren had ik ook geen zin meer om er opnieuw een ‘maar ik schreef toch dat haar telefoon met wifi verbonden was’ tweetje op af te sturen en daarna ben ik het eerlijk gezegd ook vergeten. Zowel haar als mijn telefoon was ‘s ochtends met wifi verbonden, maar misschien is het ‘s nachts even uitgevallen. Wel een beetje voel stom dat dat net die kosten afgeboekt worden.

De Student heeft sinds vorige week een heus abonnement, dus zij heeft nu voor een vast bedrag per maand altijd en overal internet en de hele mikmak. Vanaf haar eerste mobiel heeft ze het dus altijd met prepaid gedaan en dat ging bij haar altijd goed. Ligt het dan aan de onzorgvuldigheid van De Scholier (ik kan er me iets bij voorstellen eerlijk gezegd) of zou er iets niet goed zijn in de instellingen van haar telefoon. En zo ja, wat dan? Want dat mobiele internet staat gewoon uit.

 

21 gedachten over “Abracadabra

  1. Moest ik zo’n prepaidding hebben, ik zou mijn mobiel internet altijd laten uitstaan en enkel inschakelen als ik iets moest opzoeken en er was geen wifi aanwezig. Op die manier kan je niet per ongeluk mobiel aan het surfen zijn en kunnen er dus ook geen kosten worden gemaakt.
    Maar ge moet er aan uit kunnen, inderdaad!

  2. Hm. Ik gok op een gevalletje foute instelling. Vriendje zat ook met zijn mobiele abonnement een paar keer ver boven de gebruikelijke kosten. Op een tijdstip dat hij compleet van de wereld in het ziekenhuis lag… Ik heb iets aan de instellingen gedaan toen (geen idee meer wat) en daarna was het ineens over.

  3. Sommige apps moet je als toestemming geven dat ze hoe dan ook het mobiele internet gebruiken. Heeft die telefoon geen updates staan draaien? Opletten met toestemmingen en desnoods de telefoon op vliegtuigstand als ze slaapt.

  4. N A A I E R S zijn het!
    Ze stelen van mij ook altijd.
    Heb een abonnement van 13 euro en ze rekenen altijd meer.
    13,17
    13,43
    13,65
    Enz.
    Die bedragen zijn zo klein, dat ik niet eens ga klagen.
    Maar zij hebben het en ik ben het kwijt.
    En je begrijpt de winst als ze dat bij iedereen flikken!
    Bij het nieuwe abonnement voorstel ga ik dit aankaarten.
    Geld terug storten of ik ga naar een ander die waarschijnlijk nog meer steelt.

  5. Ik zou gewoon even langs een winkel gaan en vragen of zij even kunnen checken wat er aan de hand is. Het lijkt erop dat een app alsnog verbinding maakt (ookal heb je mobiele netwerken dus uit staan) of dat je een ander vinkje bent vergeten te zetten.
    Het is mij in Amerika eens gebeurd (roaming en mobiele netwerken stonden uit) en dat was een HELE dure rekening (120e geloof ik). Dat bleek dus bovenstaande te zijn. In een Vodafone/telefoon winkel hebben ze het toen uitgezet en sindsdien is alles opgelost.

  6. Herkenbaar: het overkwam mijn ouders en tante ook wel. Inderdaad de dataverbinding (internetverbinding) helemaal uitzetten.
    Ik zal toelichten: als je op wifi zit kan het best wel eens zijn ndat je telefoon de verbinding met de wifi heel even verliest (of dat iemand aan de receptie van het hotel de modem even uitzet…). Je telefoon schakelt dan fluitend, maar zonder waarschuwing, over naar gewone internetverbinding via de data.
    Als je aan de computer zit en je zet de modem/router uit, dan valt je verbinding ook weg. Nou, je computer heeft geen andere dataverbinding, dus dan krijg je een ‘geen verbinding’ icoontje en kan je geen nieuwe pagina’s meer laden. Maar je telefoon zoekt naar de beste optie om je wel pagina’s te laten laden, of wel whatsapp te laten gebruiken.
    Is dat wat duidelijker?
    Er zijn gelukkig wel goedkope abbo’s tegenwoordig, waarbij je ook de telefoon kan instellen om na een bepaalde datalimiet hard internet uit te schakelen. Zo kun je nooit boven een bepaald bedrag komen. Kan een optie zijn.

  7. ik denk dat Sheila het goed samengevat heeft..

    je moet er wel aan denken da landen zoals bv Turkije en Zwitserland niet tot de EU behoren
    en dat het gebruik van mobiele gegevens daar voor onaangename verrassingen kunnen zorgen

  8. Als ik niets van mijn abonnement wil gebruiken, zet ik de verbinding uit. Dat doe ik als ik aan het reizen ben buiten Europa (aangezien het internet nu gewoon in je bundel zit binnen de EU). Buiten Europa wil ik natuurlijk alleen maar op de Wi-Fi zitten. En ik houd er dan rekening mee dat die altijd kan wegvallen of dat ik ineens buiten het bereik ben. Zo is het wel op te lossen.

  9. Ik ben blij dat ik geen prepaid meer heb. Dat was best vermoeiend. Ik heb nu een goedkoop abonnement voor 7,50 per maand en daar houd ik vaak nog aan over.
    Geen idee hoe dat extra bedrag er ineens afgeschreven kan zijn. Misschien lag de wifi er even uit? Of heeft je dochter gebruikte apps niet goed afgesloten en liepen deze door. Dat heb ik namelijk een keer gehad.

  10. Mobiele data uitzetten is inderdaad de optie. Net als verversen op de achtergrond.
    Soms is de wifi verbinding even niet te best en wanneer er allerlei apps op de achtergrond ververst worden, vlieg je door je data heen …

    Succes er mee. Ik ben blij met mijn 300 belminuten en 2000 mb data voor 13,00 per maand bij T-mobile

  11. Een kwestie van mobiele data uitzetten. Maar vraag me niet hoe lang ik erover gedaan heb voor ik dát snapte!
    Een abo is een uitkomst en tegenwoordig zijn die ook heel erg goedkoop.

  12. Ja, zoiets moet je goed in de gaten houden of de kosten kunnen snel heel hoog oplopen. Ik heb bij mijn instellingen opgegeven dat ik een sms krijg als ikzelf of één van mijn kinderen over de (inbegrepen limiet) limiet van mobiele data gaan.

  13. Wij hebben een EU abonnement waardoor er geen gedoe meer is met aan/uit etc. Vast bedrag per maand waarmee we onbeperkt kunnen bellen, WhatsApp-en en internetten. Handig omdat we geregeld (=dagelijks) de grens overgaan.

  14. Dat kun je inderdaad in de instellingen zó zetten dat er nooit internet verbindig emaakt, alleen als er wifi is, zo staat die bij mij ook altijd. Heb ik meteen in de winkel laten instellen dus hóe…? moet je mij niet vragen;-)

  15. Ik heb met name met vakanties altijd mijn instellingen aangepast om er zeker van te zijn dat er niets ‘zomaar’ via de mobiele data gaat. Je kunt bij je instellingen per app aangeven of deze verbinding mag maken via mobiel internet of alleen als er een wifi signaal is.

  16. Herkenbaar hoor. Ik heb zelf ook een Prepaid toestel en hoewel ik toch van mezelf vind dat ik zeer alert ben is mij ongeveer hetzelfde overkomen. Tegenwoordig heb ik dit altijd uitstaan: Instellingen –> Gegevensgebruik –> Mobiele gegevens. Dan kom je nooit meer voor dit soort verrassingen te staan. Als er geen gratis wifi is en je wilt toch even appen of op het internet moet je het weer even aanzetten en dan vervolgens ook niet vergeten om het uit te zetten!

  17. Ik snap het vaak ook niet. 😕 Ik heb al jaren een vrij goedkoop abonnement en ben daar heel tevreden over. Het enige wat extra kost is mijn telefoontjes naar ons moeder..

  18. De oudste bleef ook altijd netjes binnen haar tegoed..de middelste en de jongste hebben daar regelmatig problemen mee..Geen idee hoe het kan maar ik denk hier dat de een toch iets “zuiniger”is dan de ander 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *