Het eerste jaar zit er bijna op …

Potjeverdulleme, wat vliegt de tijd. Nog maar een paar weken en De Scholier is brugwuppie-af.  En al heeft de dame nog steeds geen officieel schooladvies gekregen: zij én wij zijn het eens over het feit dat het HAVO gaat worden. Vandaag begint de toetsweek en daar maakt het meisje zich dus echt al weken zenuwachtig over. Wat mij betreft wéér een reden om voor de HAVO te gaan. De Scholier is echt heel perfectionistisch en maakt het zichzelf vaak extra moeilijk. Ik denk dat we haar een beetje tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen door de lat iets minder hoog te leggen.

Over een dikke anderhalve week gaat ze op brugklaskamp en daar heeft ze best zin in al vindt ze het ook wel spannend. Op de een of andere manier is het voor het meisje lastig om gewoon zichzelf te zijn. Tegelijkertijd merk ik wel aan haar dat ze wat sneller haar grenzen aangeeft en ook duidelijke voorkeuren ontwikkelt. Ze hoeft niet meer per sé aardig gevonden te worden. Verder heeft ze het gewoon keigoed gedaan het afgelopen jaar. Ze is best af en toe van slag geweest, maar daarin is ze zeker niet de enige. Het is ook niet niks natuurlijk: van de toch redelijk veilige basisschool zomaar ‘ineens’ naar de brugklas. Mr. T. en ik zijn in ieder geval hartstikke trots op haar.

Enfin: met het einde van het schooljaar in zicht is daar ook weer dat wonderbaarlijke briefjesconcept (← dat linkje legt het concept uit en dit → linkje de, in mijn ogen bijzondere- reactie van de school) en pfffft, ook nu is dat weer lastig. Dat zit namelijk zo. Op ieder briefje mogen maximaal vier namen gezet worden en ieder briefje heeft een nummer. Als nu een groepje van vier het nummer van een ander groepje van vier opschrijft en vice versa, dan hebben acht kinderen een heel grote kans om volgend jaar bij elkaar in de klas te komen. Wat wil het geval? De Scholier heeft met twee klasgenootjes afgesproken dat ze volgend jaar bij elkaar willen zitten. Deze twee meisjes komen uit hetzelfde dorp. De Scholier wilde vervolgens heel erg graag bij een vriendinnetje van de basisschool in de klas komen. Dat meisje heeft brugklas MAVO/HAVO gedaan en gaat naar de HAVO dus nu zouden ze samen in de klas kunnen komen! Dat vriendinnetje wil dat ook heel graag, maar ja … 25% kans dat zij de andere drie kinderen op haar briefje zover kreeg om het nummer van het briefje van De Scholier op te schrijven. En je raadt het vast al, dat is dus niet gelukt. De Scholier vindt dat dus heel vervelend … en dat snap ik.

Zoals in bovengenoemde tweede linkje duidelijk aangegeven wordt, is het een ieder vrij om middels een mail een verzoek/verduidelijking in te dienen. Ik denk dat ik dat dus maar ga doen. Of niet … of wel … of niet … of wel …

Wat zou jij doen?

11 gedachten over “Het eerste jaar zit er bijna op …

  1. Wat een krankzinnig systeem, zeg. Net zo idioot als teams kiezen in de gymles vroeger. Dat was ook vaak zo sneu… Maar goed, daar doe je niks aan. Ik zou gewoon mailen…

  2. De linkjes zijn helaas beveiligde blogs maar als ik jouw toelichting goed begrijp: zeker een mail sturen! Als school zijnde zou ik deze informatie willen weten. En als je het netjes formuleert ben je echt niet lastig ofzo.

    Succes!

  3. Bijzonder dat briefjessysteem. Ik herken het wel, maar dan toch zeker in een meer simpele uitvoering .

    Ik zou er een mailtje aan wagen. Niet geschoten is altijd mis en het zou voor de Scholiere prettig zijn om met zeker een ‘bekend’ gezicht door te mogen gaan in haar verdere schoolcarriere.

  4. Wat een ingewikkeld systeem en wat een onnodig gedoe.
    Bij dochter op school mogen ze een of twee namen doorgeven en dan nog is het geen zekerheidje dat ze bij elkaar in de klas komen. Geen probleem verder, dochter heeft vriendinnen in meerdere brugklassen.

  5. Ik zou er een mailtje aan wagen. En als het niet lukt dan is er ook geen man overboord, dan vindt ze vast andere vriendinnen. Maar school even waarschuwen en haar wellicht in de betere klas stoppen (je hoort vaak dat de ene parallel=klas wat meer hommeles is dan de andere?!) kan ook geen kwaad.

  6. Wat bijzonder, dat briefjessysteem! Ik ken dat dus helemaal niet. Op mijn middelbare school had je gewoon niks te zeggen over bij wie je in de klas wilde. Nu was het zo, dat er van mijn ‘stroming’ tot en met de derde maar 1 klas was (dus dat was vrij duidelijk). En de jaren er na, dat je profielen koos, deelde de school zelf de klassen in. Je zou denken op profiel, maar het vierde jaar deden ze dat niet. Gevolg: iedereen had een gatenkaasrooster😣 vijfde en zesde wel ingedeeld op profiel.

Reacties zijn gesloten.