Klant is koning?

Moet de klant altijd koning zijn? Wat mij betreft niet, wat dus tegelijk betekent dat ik ook heus niet altijd koningin hoef te zijn. Natuurlijk moet een klant goed behandeld worden en dat soort dingen, maar er zijn ook wel grenzen vind ik. Ondanks die 24-uurs economie die ons allemaal mee lijkt te sleuren. En waardoor er blijkbaar ook andere eisen gesteld worden aan de meubelbezorgers en servicemonteurs.

Wat wil het geval? Het bedrijf waar Mr. T. werkt vraagt steeds meer flexibiliteit van het personeel. Want daar vraagt de klant om, is het argument. Als er iets kapot is, dan schijnt een (fulltime?) werkende klant niet meer bereid te zijn daarvoor een dagje vrij te nemen, een paar uur te schuiven of thuis te werken (mits dat mogelijk is natuurlijk), of iemand anders te vragen even in huis te komen zodat de monteur of bezorger tijdens zijn werktijd langs kan komen. En tja, werktijden van deze mensen liggen vaak van maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur ‘s ochtends tot zo’n uur of 16.00 uur ‘s middags (de monteur/bezorger wil tenslotte ook nog op een christelijke tijd thuis zijn wat me ook vrij logisch lijkt.

Nou ben ik zelf natuurlijk geen goed voorbeeld want ik heb een flexibele baan en ik werk maar 26 uur per week. Daarnaast is Mr. T. ook nog een dag in de week thuis. Dus mocht er ooit iets hier geleverd (zoals vandaag de nieuwe afwasmachine hoezeee!!!!) of gerepareerd moeten worden dan passen wij daar altijd wel een mouw aan.

Maar zou het nou echt zo zijn dat andere mensen zo inflexibel zijn dat ze ‘eisen’ dat monteurs voortaan maar ‘s avonds of op zaterdag komen? Of is het een smoes van het bedrijf dat zich daarmee wil onderscheiden van de andere bedrijven? Ik weet het niet.

Maar dat ik het stom vind, dat zonder meer. Kom op zeg, waar hebben we het over? Het gaat niet om de zorg of andere beroepen waarin buiten de ‘normale’ kantoortijden gewerkt moet worden, maar gewoon om gewone mensen zoals jij en ik die hun werk op normale tijden willen doen.

Ik vind het echt zo ongelooflijk suf als ik zie dat je bij veel internetwinkels kunt kiezen uit ‘s avonds bezorgen. Ja, duh, ik snap dat dat gemakkelijk is. Maar je verplicht iemand misschien wel zijn/haar hele leven om te gooien omdat jij dat wilt. Enne wat ook nog zo is: echte winkels vallen bij bosjes om omdat we alles maar via internet kopen (gisteren nog het nieuws dat een van de allermooiste boekwinkels die toevallig in onze gemeente ligt gaat sluiten, jammer!) en dus laten bezorgen.

De winkels die bij het bedrijf horen waar Mr. T. werkt zijn al jaren iedere zondag open. Nou weet ik best dat je, als je er nu solliciteert als verkoper, dat je dan weet dat die zondagen erbij horen. En ook bezorgers die nu in dienst komen weten dat ze minstens 12 (maar liefst allemaal) zaterdagen beschikbaar moeten zijn.

Maar voor personeel dat al jaren in dienst is, zijn dit soort veranderingen echt niet zo eenvoudig. Als Mr. T. straks ook ‘s avonds moet gaan werken, dan vinden wij dat echt niet tof. En als hij op zaterdagen zou moeten gaan werken, dan betekent dat het einde van het vrijwilligerswerk dat hij nu doet. En dat betekent ook het einde van onze weekenden samen. Zoiets kan toch niet de bedoeling zijn? Of ben ik gewoon veel en veel te star?

Wat vind jij? Zijn we een stelletje verwende consumenten geworden dat alleen maar naar de eigen wensen en behoeftes kijkt, of valt het allemaal wel mee?

23 gedachten over “Klant is koning?

  1. Ik mag niet thuiswerken als er iemand (bv de Telenetman, of levering van een wasmachine, ik zeg maar iets) langs moet komen. Wij mogen enkel thuis werken als dat in het kader is van het werk, omdat het werk er dus beter uitkomt (bv om echt te kunnen doorwerken aan iets). (Terwijl de baas zelf wel gaat thuiswerken als zijn kind ziek is bv.. Enfin.) Ik zou dus verlof moeten nemen voor die prullen. Nu kan ik ze inplannen op mijn vrije maandag, maar dat lukt ook niet altijd (voor de leverancier of voor mij). Zo hebben we eens een half jaar moeten wachten voor Telenet kon langskomen om onze wifi te checken die af en toe haperde. Zeer irritant dan dat die enkel tijdens de werkuren werken, ja toch wel. (Ook al snap ik dat dit ook mensen zijn die ‘s avonds gewoon thuis willen zijn net als iedereen.) Ik ben het ermee eens dat als je echtgenoot of eender wie is aangenomen onder bepaalde voorwaarden, dat die niet zomaar moeten worden aangepast. Dan moeten ze maar mensen bij aannemen voor die avond- en weekenduren, mensen die wel weten wat er op hen afkomt. Voilà.

  2. Ik denk dat we inderdaad behoorlijk verwend zijn geraakt. Natuurlijk heeft de commercie ons in die richting geduwd maar we maken er maar al te graag gebruik van. Voor 23.00 een boek bestellen, online betalen en morgen voor 12 uur in de bus. Nou, Plato lust daar wel pap van.
    Maar het mag wat mij betreft best wat minder. Want de andere kant van het verhaal is dat er een toenemend aantal mensen thuis zit met een burn out omdat de eisen steeds zwaarder worden.
    Een tandje terug dus. Dan maar wat langer wachten. Zo erg is dat niet.

  3. Een beetje flexibiliteit, ok, maar het kan inderdaad niet de bedoeling zijn dat werknemers maar op elk mogelijk moment moeten opdraven. Dat niet elke job het toelaat om overdag thuis te zijn, snap ik wel, maar als er concreet kan afgesproken worden, dan denk ik dat het voor véél mensen wel mogelijk moet zijn om zelf wat met hun uren te schuiven. Alleen zijn we ondertussen zo verwend met leveringen ‘s avonds, meteen de volgende dag enzovoort, dat we inderdaad niet meer stilstaan bij de mensen achter die leveringen en enkel maar aan ons eigen gemak denken…

    Wanneer ik online iets bestel, dan laat ik het meestal gewoon in het postkantoor leveren. Makkelijk voor de leverancier, want het kan naar een algemeen punt i.p.v. dat iemand naar specifieke adressen moet rijden; makkelijk voor mij, want van dat postkantoor ken ik de openingsuren en dus kan ik er mijn werkuren makkelijker aan aanpassen dan aan een levering “ergens tussen 8u en 18u”.

  4. Een werkgever kan je niet verplichten te werken op uren anders aangegeven dan in het arbeidscontract. Het bedrijf waar ik werk speelt ook met die gedachte om de medewerkers van de verkoop en het magazijn langer en meer te laten werken, omdat wij o.a. leveren aan bekende online verkopers. Ik weiger dat gewoon en ik heb dat recht. Ik bestel wel veel online en laat dat overdag dan afleveren op mijn werk óf bij zo’n afhaalpunt waar ik dan zelf even langs moet. Ik vind het niet prettig om ‘s avonds of in het weekend iets te laten afleveren, want dan moet je je hele avond of dag daaromheen plannen. We hadden vroeger natuurlijk al een 24-uurs economie totdat de vakbonden vonden dat dat anders moest en we gaan vrolijk weer terug naar hetzelfde stramien. Alles herhaalt zich. Echt alles. Er komt vast weer een tijd dat daar beperkingen in worden opgelegd want echt, die ratrace, we gaan er allemaal aan ten onder….

  5. Het ene geeft het andere de hand. Voor voltijds werkenden rest enkel het weekend waarin dan alles bij elkaar wordt gepropt. Het huishouden èn de boodschappen doen en shoppen. Aan echte vrije tijd blijft er dan bitter weinig over. Dat er dan voor tijdsbesparende oplossingen – zoals online winkelen – wordt gekozen kan ik dan ergens wel begrijpen. Het wordt ook zo aangeboden dus vind ik niet dat de consument zich daarvoor ‘schuldig’ hoeft te voelen. Iedereen heeft recht op ontspanning en kijkt een beetje naar eigen situatie om daarin de juiste balans te vinden.

  6. Ach, het is de nieuwe tijd. Zaten we er nu ook echt op te wachten dat de winkels op zondag open zouden zijn? Het past bij de 24 uursmaatschappij die we nu hebben. Alles heeft zo zijn voor en tegen. Toen ik nog werkte, vond ik het maar wat moeilijk om servicemonteurs te laten komen. In het onderwijs kon je maar niet zomaar een snipperdag nemen.

  7. Ik denk dat alles z’n voor- en nadelen heeft. Ik probeer zelf zoveel als mogelijk alles binnen de ‘normale’ uren te regelen. Ik besef wel dat dit de uren zijn die ik met de paplepel ingegoten heb gekregen. Als ik naar de kinderen kijk, zie ik dat zij veel flexibeler met die uren omgaan. En heel eerlijk ben ik dan soms toch wel blij dat de pakketdienst na mijn werktijd kan komen om mijn koffie, kleding of boeken te bezorgen…
    Lastig!

  8. Hoewel het een heel andere branche is loop ik hier op mijn werk (doktersassistent) toch ook regelmatig tegenaan. Soms bied ik mensen wel vijf verschillende mogelijkheden voor een afspraak aan, op verschillende dagen en dagdelen, maar nee hoor, geen moment dat ze kunnen. Dan moeten ze werken, dan heeft zoonlief tennisles, dan moeten ze de hond uitlaten. Eerlijk gezegd denk ik dan altijd toch stiekem dat het dan ook wel mee zal vallen met iemand zijn gezondheidsklachten.

  9. Ik vind het lastig. Dat pakjes ‘s avonds bezorgd worden, is handig maar monteurs e.d. heb ik liever overdag over de vloer in plaats van ‘s avonds als ik in mijn oude joggingpak op de bank hang met een zak chips. Maar ik heb makkelijk praten. Vriendje-lief is overdag altijd thuis en ik kan inderdaad thuiswerken. En ik merk ook dat ik het erg prettig vind dat mijn supermarkt elke dag van 6.00 tot 22.00 uur open is. Krankzinnige tijden maar het went. Ik mopper zelfs wel eens dat ze zondags ‘maar’ van 10.00 tot 17.00 uur open zijn. Terwijl ik nog heel goed weet dat winkels om 18.00 dicht gingen, één koopavond hadden en zondags én op maandagmorgen dicht waren. Aan de andere kant zou ik er zelf niet mee zitten om ‘s avonds of in het weekend te werken.

  10. Wat mij betreft heb je een punt maar ja, ik ben uit de tijd dat de winkels op zaterdagmiddag hun deuren nog dicht deden. Ik bestel niets online en áls er iets bezorg moet worden heb ik geen slechte ervaringen, tegenwoordig krijg je een bezorgtijd tussen bijv. 9 en 11 uur. Soms krijg je een sms je met een vrij nauwkeurige tijd. Verder weten eigenlijk alle bezorgers die regelmatig in de straat komen ondertussen wel dat ik vaker thuis ben dan anderen en er staan dus regelmatig pakjes voor de buren in de gang.
    Gelukkig dat jij wel flexiber kunt werken, mocht je man toch op zaterdag moeten gaan werken kunnen jullie je eigen weekend plannen, dat heeft wél het voordeel dat je vrij bent op dagen dat het overal minder druk is.

  11. Iedereen zijn vrije tijd? Natuurlijk! Maar moet dat voor iedereen op dezelfde tijd zijn? Wat mij betreft niet. Mijn vriend werkt regelmatig op zondag, maar is ter compensatie dan vrijdag vrij. Maakt voor ons niet uit, we hebben gewoon twee dagen weekend. Zelfde geld voor wat werk s avonds doen en dan de volgende ochtend thuis zijn. Kinderen hebben we niet en om sport wordt heen gepland. Het was even wennen maar bevalt goed! Lekker om doordeweeks zomaar een uurtje door het dorp te slenteren oid. En Het is voor klanten erg prettig om geen vrij te hoeven nemen, sommige mensen hebben zó weinig dagen dat ze erg beperkt worden door voor elke klus vrij te moeten nemen. Zeker als geld “we komen tussen 9 en 5” en je niks anders kan plannen die dag (helaas is thuiswerken voor veel mensen echt onmogelijk).

    Dus ja, ik snap je irritatie! Zeker als je verplicht in het weekend moet werken en dat ten koste gaat van andere dingen. Tegelijk snap ik de bedrijven en klanten die er om vragen ook en is het voor lang niet iedereen een probleem om wat flexibeler zijn qua werktijden.

  12. Ik weet het niet zo goed, het is een beetje meegaan met de tijd, die 24 uurs economie is er al lang. En dat is minder goed nieuws voor de kleinere winkels, want die kunnen minder makkelijk meedoen met de grote (internet)bedrijven. Ik denk inderdaad dat als je niet meegaat met service bieden je het niet overleeft.

    Aan de andere kant, er zijn ook zat studenten bijvoorbeeld die maar al te graag bij de AH werken op zondag, want dat levert meer geld op en wat boeit het hun dat het zondag is in plaats van maandag of dinsdag?

    Ik zelf als consument vind het heel prettig dat er snel geleverd wordt, op tijden dat dat mij uitkomt. Nu is er inderdaad vaak wel iemand thuis, maar toen we beiden fulltime werkten niet, en dan is het heel zuur om 1 van de 24 vrije dagen op te moeten geven voor een bezorging of reperateur of meteropnemer.

  13. Ik zou als klant al een stuk minder staan op ‘rekening houden met mijn werktijden’ wanneer de leverancier beter gaat aangeven wanneer er iemand komt. Wachten op een wasmachine die ‘tussen 12 en 18 uur bezorgd wordt, vind ik niet meer van deze tijd. We weten tot op de minuut precies wanneer de marslander landt, maar kunnen niet zeggen wanneer een bezorger komt.
    (en dan komt zo iemand om 10 uur al, of na 19 uur en mag je er niets van zeggen want… )
    Ik vind het lastig. Heb eigenlijk altijd iets geregeld. Maar baal dan van het enorme tijdsbelag bij een ‘echte’ winkel en wijk daarom regelmatig uit naar internet waar ik meer keuze in bezorgtijden heb.

  14. Voor mij hoeft die hele 24-uurs economie absoluut niet. Ik werk zelf op een assurantiekantoor en we krijgen regelmatig de vraag of we niet gewoon open kunnen gaan op de zaterdag zodat ze dan even snel hun verzekeringen kunnen regelen. Wij zeggen dan altijd dat we net als hun ook graag van ons weekend willen genieten en dat er genoeg mogelijkheden zijn om zaken doordeweeks te regelen. De buitendienst kan eventueel ‘s avonds langskomen maar dat willen ze dan niet, maar wel dat het dan op zaterdagochtend gebeurt, tja, daar werken we niet aan mee. Onze directie is gelukkig ook pertinent tegen dit soort verzoeken.

  15. Ik vind ook dat het doorschiet. Ik ben ook voor winkelsluiting op zondag. Gewoon omdat het heerlijk is dat een dag anders is. Het pakjes bezorgen isslecht voor het milieu. Ik weet nog dat de vrije zaterdag kwam. Wat een luxe. En nu drasien we het allemaal weer terug? Jammer en niet nodig.

  16. Weet je nog? Dat het vrijdagavond ‘s koopavond was. Dat was gezellig statten. Nu is het groot commercieel gedoe geworden. Ook de zondagen zijn nooit meer echt zondag. Jammer. En dat alles altijd en overal bezorgd moet worden vind ik ook niks. Ik zal wel ouderwets zijn, maar denk dat veel stress voorkomen kon worden door vaste vrije uren en dagen.

  17. De klant is naar mijn mening hooguit kroonprins, maar zeker geen koning. Ja, het is prettig als je op zaterdag je monteur kunt laten komen, maar ik snap ook wel dat dat voor de monteur dan weer niet prettig is. Ik heb het dan even niet over spoedreparaties aan een waterleiding ofzo, dat kan niet anders. Bij de dingen die ingepland kunnen worden, vind ik dat je op z’n minst kunt proberen om iets te regelen (eerder naar huis, later beginnen, familie in huis). En ja, ik heb altijd fulltime gewerkt, dus ik ben in dit geval niet één van de beste stuurlui op de wal.
    Ik hoop echt voor jullie dat Mr. T. de zaterdagen niet op hoeft te offeren!

  18. Online bestellen wel maar ik probeer thuis te zijn als de bezorger komt. En als ze het dan in de avond komen brengen dan kan dat. Ik vraag daar niet om. Ik werk onregelmatig maar heb recht op een vrij weekend. Den dat het een kwestie van Cao nakijken is. Ik koos voor onregelmatig maar dat vrije weekend is meer en meer heilig.

  19. Ik vind het ook belachelijk. Mijn schoon moet nu weer zaterdagdiensten draaien op de gemeentewerf. Terwijl er 2 jaar geleden werd afgesproken dat hij het niet meer hoefde te doen. Heeft zijn beperkingen door vervelende kwalen die niet duidelijk zijn. Hij is een stukje ouder dan mijn dochter… Maar opeens wordt het weer teruggedraaid. En het is best zwaar werk… Ik snap dat niet hoor! Nog een geluk dat hij niet meer op de strooiwagen hoeft. Daar is hij dus wel te ‘oud’ (laat het hem maar niet horen) voor.

  20. Ik ben een tegenstander van de 24 uurs economie. Ik bestel weinig on line en als ik het on line bestel laat ik het afleveren in de winkel. Soms heb je natuurlijk uitzonderingen. Een hele of halve dag wachten op een monteur of bestelling is ook niet goed geregeld natuurlijk maar in blokken van 3 uur moet kunnen. Iedere zondag koopzondag hoeft van mij ook niet. Ik gun iedereen zijn/haar vrije tijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *