En uiteraard wordt er ook nu nog gewoon gelezen hier in huis. Ik las de laatste tijd zeven boeken. Te beginnen met ‘De Pest‘ van Albert Camus, want dat vond ik wel een toepasselijke titel.
De pest is een kroniek van een kuststad in de greep van een dodelijke ziekte. De slachtoffers sterven een snelle en vreselijke dood, en als gevolg van de quarantaine worden de andere inwoners geplaagd door gevoelens van angst en claustrofobie. Het is een meeslepende vertelling over moed en vastberadenheid en de broosheid van het menselijk bestaan.
Mooi boek, ik kan niet anders zeggen. En uiteraard hartstikke actueel. Interessant om te lezen hoe er in het boek met de situatie omgegaan wordt, er zijn wel wat parallellen te trekken. Soms vond ik het beklemmend, soms hoopvol. Mooie karakters, goed uitgewerkt, het boek leest plezierig en vooral Rieux heb ik toch wel een beetje in mijn hart gesloten.
‘De verloren vader‘ van Diney Costeloe vond ik echt een heel erg mooi boek. De tijdlijn rond 1914-1922 is echt heel erg de moeite waard, die van de huidige tijd iets minder. Maar al met al een boek dat ik met veel plezier gelezen heb.
‘Renate‘ van Rita Spijker is een vervolg van ‘Tussen zussen‘ en van dat laatste boek genoot ik volop. En ook ‘Renate’ heeft me heel positief verrast,al ergerde ik me af en toe wel wat aan de soms wat simpele schrijfstijl.
Ook ‘Familie op de vlucht‘ is van Diney Costeloe. Ditmaal een verhaal over een Joodse familie in Nazi Duitsland en hun vlucht naar de vrijheid. Een boek over de veerkracht van mensen, over altijd maar doorgaan. Ik denk dat ik meer boeken van Costeloe ga lezen!
Het boekenweekgeschenk 2020 was ‘Leon en Juliette‘ van Annejet van der Zijl. Een kort historisch verhaal gebaseerd op de levens van Leon Herckenrath en zijn echtgenote. Ik houd van historische romans en ook dit verhaal vond ik zeer interessant. Wat een levens hebben deze twee mensen geleefd.
Dan las ik met ‘Het kind uit Toscane‘ van Rhyss Bowen weer een boek gebaseerd op gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Niet echt heel hoogstaand dus dat was jammer.
Tot slot de nieuwe Nicci French ‘In hechtenis‘. En dat boek heb ik dan weer wel met heel veel plezier gelezen. Een bijzonder hoofdpersonage dat je op de een of andere manier toch in je hart sluit. Het boek zit ook heel erg goed in elkaar. Van deze zeven boeken vond ik dit toch wel de beste.
Aan welk boek ga jij je wagen?
Van Diney Costeloe staan er in het engels ook een aantal op kobo plus, oa het vervolg van “de verloren vader”en van”het meisje zonder naam” , nl the sisters of St Croix en rarried girls.
Ik ben niet zo van de Engelstalige boeken. Hopelijk komen ze in het Nederlands uit.
Ik lees ze ook liever in het nederlands maar ga er niet op wachten, en het is simpel genoeg om plezierig te lezen
Ik heb net het boek van Selma van de Perre gelezen. Ondanks dat ik er weinig nieuwe dingen in gelezen heb, veel gruwelijkheden van de concentratiekampen, heb ik er toch weer 2 nachten slecht van geslapen. De vrouwen met kaalgeschoren hoofden, de vieze en veel te dunne jurken, het prikkeldraad op de hekken, de waterige soep, ik zie het allemaal voor me en ik krijg dan ook nog eens last van jeuk omdat ik overal luizen en ongedierte voel..
Maar goed, het is uit. Eerlijk gezegd had het voor mij niet geschreven hoeven te worden, behalve dan dat het haar verhaal is en het voor haar goed zal zijn het verteld te hebben. maar door de opsomming van alles, de onzorgvuldigheden in logische opbouw en het feit dat vele personages hele goede vrienden voor het verdere leven genoemd worden is het geen literair hoogstandje te noemen.
Geen van die boeken ligt hier op de stapel. En ik denk niet dat ze er op komen.
Als er tijd overblijft: De Pest. Ik lees nu De klop op de deur van InaBoudier Bakker, geïnspireerd door de lijst van de Taalstaat. Daar staat trouwens ook De Pest op. Verder: nog uitlezen:’ Wees onzichtbaar’, ‘Normale mensen’. En dan ‘Lichter dan ik’ van Dido Michielsen.
Een deel ken ik al of staat nog op mijn lijst. Heb gelukkig nog een stapel boeken te lezen want de bieb gaat voorlopig niet open.Daar baal ik van want ze doen van alles maar voor mensen die geen ebooks lezen is er niks.
Nicci French kom ik op een of andere manier nooit doorheen. Misschien moet ik nog eens een poging wagen. Ik zou nu voor De Pest gaan. Momenteel lees ik Kwijt van Sandra J. Paul. Tot nu toe bevalt het wel.
Nah. Bij nader inzien kun je dit boek best over slaan. Het werd steeds gekker. Raar verhaal.
Oké. 😉
Dat was het denk ik wat me stoorde bij Renate, de simpele schrijfstijl. De verloren vader trekt mij wel aan. De Pest las ik destijds voor de lijst, maar kan ik me niet meer voor de geest halen. Momenteel lees ik nog erg simpele boeken. Mijn hoofd doet het nog niet goed in deze tijd.
De verloren vader heb ik ook gelezen. Heel mooi boek! De Pest en Familie op de vlucht zou ik wel graag willen lezen..
Aan De Pest! Ooit gelezen voor mijn Nederlandse lijst. Toentertijd vond ik er NIETS aan. Ik ben benieuwd hoe ik er nu naar kijk.
Mijn favo boek was De Komst Van Joachim Stiller. Totdat ik het boek zes jaar geleden herlas. Het verhaal vond ik nog steeds oké maar het gebruik van de toen gebruikelijke Nederlandse taal…
Lieve groet ♥
Ik kan nog steeds geen rust vinden om te lezen. Maar als.. dan wordt het De Pest
Ben op dit moment bezig in Nicci French, dit is voor mij echt zon boek, waarvan ik nu al weet dat ik het erg jammer vind als het uit is!
Wow, wat heb je veel gelezen! De boeken van Diney Costeloe zijn bij mij echt favoriet.
Het boek van Nicci French ga ik binnenkort lezen
Ik heb De pest ook gelezen kortgeleden, ik deed dit als samenleesproject op Hebban in het Literatuurcafé, we hebben daar een hele interessante discussie over het boek gevoerd. Mocht je meer willen weten over het verhaal (en de diepere lagen die er in verwerkt zitten): dan kun je het hier lezen: https://www.hebban.nl/spot/literatuur-cafe/nieuws/quarantainelezen-de-pest-albert-camus
Het boek van Nicci French wil ik zeker lezen! Van Costeloe heb ik nog nooit iets gelezen, maar ik lees elke keer weer positieve reacties op deze boeken, dus ook die komen op mijn lijstje.