Eng

Vanmorgen stonden Ova en ik samen in de keuken en ik liet haar op mijn telefoon een jas zien die ik wilde bestellen. Daarvan zie je op de foto hieronder een plaatje. Ik kocht de jas in het rood trouwens, maar dat is uiteraard niet echt relevant.

Ova vond de jas in ieder geval mooi al ging haar voorkeur uit naar een andere kleur.

‘s Middags kreeg ik van Ova (die op haar werk was) een appje met daarbij de afbeelding van die jas en de toevoeging ‘dit is toch eng?’. En ja, daar heeft ze wel een punt eigenlijk nietwaar?

Want hoe kan een advertentie op mijn telefoon ineens op haar telefoon belanden? Daar zal best een logische verklaring voor zijn, maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook best een beetje eng. Ik heb de ballen verstand van cookies en algoritmes en al die dingen meer, maar dat er veel gebeurt waar wij geen invloed op uit kunnen oefenen lijkt me evident.

We hebben het er thuis ook al wel ‘ns over dat het soms wel lijkt alsof je telefoon je zelfs afluistert . Want soms praat je ergens over en alsof de duvel ermee speelt … wat later zie je dat terug in de advertenties op je telefoon. Maar ja, dat schijnt toch echt niet zo te zijn. Of worden we ook wat dat betreft in het ootje genomen?

15 gedachten over “Eng

  1. Wanneer ik iets aanklik van mode, dan weet ik dat de komende dagen overal van die advertenties opduiken, maar ik ben er aardig immuun voor, ik kan ze zonder enige vorm van nieuwsgierigheid wegklikken.
    Ik koop op dit moment best wel veel on line, gewoon omdat ik naar de winkel wil. Het is er ongezellig
    Het dragen van een mondkapje vind ik heel vervelend
    Dat mensen om je heen lopen alsof je schurft heb vind ik heel naar
    enzv enzv. Maar als je dan een nieuwe trui of zo nodig hebt doe ik het maar digitaal.

  2. Zo gaat dat inderdaad tegenwoordig. Ik heb er niet zo’n moeite mee. Het gebeurt mij wel eens dat ik achteloos zo’n reclame wegklik en later bedenk dat het misschien toch wel een leuk item was. En dan kan ik ‘m niet meer vinden. Geweldige jas, trouwens!

  3. Ik vraag me inderdaad ook weleens af of er gehoord wordt waar we het over hebben Zelfs als ik ergens alleen maar aan heb gedacht, zie ik vervolgens een passende reclame voorbij flitsen.. Waarschijnlijk laten we onbewust heel veel sporen na.

  4. Wat Liesbeth zegt…

    En er zitten nog meer mechanismes achter zoals bijvoorbeeld blue tooth. Daarom gaat, zodra corona geen crisis meer is de app van mijn telefoon en de blauwe tand weer uit.

  5. Ben ik weer. Even kijken of ik hier iets kan leren… Heel goede info van Liesbeth.
    Ik snap nu waarom ik er geen last van heb. Ik gebruik al heel lang Duckduckgo ipv Google. Die onthouden geen gegevens en ik heb een addblocker.
    Leuke jas, trouwens!

  6. Ik verkeer in zalige onwetendheid….. doe nooit online zaken weetjeweel, en al helemaal niet op mijn telefoon. Die gebruik ik slechts om te what’s appen , en te bellen, heb er nauwelijks apps op staan en zoek er niets mee op. O ja, de stop watch gebruik ik een enkele keer.
    Ik heb niet bar veel vertrouwen in al dat digitale gedoe maar oke, ik vind winkelen best gezellig al kan dat helaas nu wat minder.
    De digitale wereld wordt ons “verkocht”als makkelijk en goedkoop, de vraag is alleen even voor wié het dan wel zo makkelijk en goedkoop is.

  7. Je kunt een blokkade-app instellen voor dit soort grappen op je telefoon en tablet.
    Deze app heet Blokada. Blokkeert alle reklameadvertenties. Heel prettig. Ik krijg dan ook nooit meer van dit soort appjes en dergelijke.

  8. Dagelijks verwijder ik koekjes en ik klik zelden reclame aan. Ik kies ook voor niet relevante reclame. Ik installeer apps wel eens opnieuw. Facebook lees ik altijd incognito als ik er al kom.

    Ik denk dat jassen nu het topic zijn voor vrouwen dus er hoeft niks achter te zitten.

  9. Facebook kijkt in fotos naar stofvlekken zitten die exact op dezelfde plek dan gaan ze er vanuit dat het dezelfde camera is en mensen elkaar kennen.
    Zelfde met wifi, veel berichten naar elkaar, verbonden op sociale media, zoveel dingen die ze linken.
    Je kan het voorkomen door sociale media niet in apps maar in adblockbrowser te gebruiken en uit te loggen na gebruik. Geen reclame aanklikken en heel regelmatig cookies verwijderen. Hoe minder er bekend is hoe minder ze je gegevens kunnen gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *