Dilemma’s

Die vragenlijstjes over vrijheid (1 en 2) zijn niet heel erg in trek. Er wordt in ieder geval weinig op gereageerd. Eigenlijk snap ik dat wel, want het zijn best lastige vragen. Maar tegelijkertijd denk ik dat het goed is om er ‘ns mee bezig te zijn.

Hieronder deel ik een paar dilemma’s die aan schoolkinderen voorgelegd worden. Ik ben benieuwd wat jij vindt/zou doen.

  1. In de oorlog was er vaak weinig te eten. Stel je voor: je werkt als hulpje bij een bakker. De bakker heeft het moeilijk, want er zijn maar weinig grondstoffen om brood te bakken. En het Duitse leger wil dat hij brood aan de soldaten levert. Mag je stiekem een paar broden meenemen naar huis omdat je familie weinig te eten heeft? Waarom wel of niet?
  2. Stel je voor: je werkt in de Tweede Wereldoorlog bij de gemeente. Er komt een nieuwe burgemeester die lid si van de NSB en voor de Duitse bezetter werkt. Wat zou jij doen? Neem je ontslag, duik je onder, blijf je aan het werk? Waarom maak je die keuze?
  3. Stel je voor: je woont tijdens de Tweede Wereldoorlog in een grote boerderij. Zou je Joodse vluchtelingen onderdak geven als ze bij jou willen onderduiken? Waarom wel of niet?
  4. Wat voor monument zou jij maken om de bevrijding te vieren? Dit hoeft geen beeld te zijn, het mag ook iets heel anders zijn. Wat zou jij maken zodat het voor iedereen interessant is om te bekijken.

 

11 gedachten over “Dilemma’s

  1. 1. Het mag niet, maar is begrijpelijk. Ik denk dat het vooral gaat over of je de kans hebt zonder ontdekt te worden, of je het durft en of jij het risico neemt of je baas.
    2. Ik denk dat alle opties iets kunnen opleveren. Ontslag betekend een schoon geweten, maar honger. Onderduiken levert ook een schoon geweten, maar veel onrust en onzekerheid. Aan het werk blijven kan lastig zijn, maar dan heb je wel zicht op wat er gebeurd en kun je veilig blijven en mensen misschien helpen. Ik denk dat het veel invloed heeft of er anderen afhankelijk zijn van jou en je salaris, als je kinderen hebt neem je denk ik minder risico’s.
    3. Ik weet dat familie betrokken is geweest bij de verzorging van ondergedoken militairen die moesten aansterken om terug te gaan naar hun eigen troepen. Kinderen werden hiervoor ingezet, maar zij wisten natuurlijk niet welk risico ze namen. Hoe meer mensen in de boerderij, hoe groter het risico op ontdekking. Ik denk dat een doorvoerplek zijn gemakkelijker is dan langdurige opvang voor onderduikers, maar ik denk dat ik geen nee zou kunnen zeggen tegen wanhopige mensen.
    4. Vieren en herdenken zijn werkwoorden, dat is lastig te vangen in een statisch object. Ik zou denk ik een plein, podium of park creeëren met een stichting die activiteiten financiert. Door concerten, voorstellingen, herdenkingen en feesten te organiseren wordt het een levend iets en dat is gemakkelijker te ervaren en vast te houden.

  2. 1. In de oorlog was er vaak weinig te eten. Stel je voor: je werkt als hulpje bij een bakker. De bakker heeft het moeilijk, want er zijn maar weinig grondstoffen om brood te bakken. En het Duitse leger wil dat hij brood aan de soldaten levert. Mag je stiekem een paar broden meenemen naar huis omdat je familie weinig te eten heeft? Waarom wel of niet?
    – ik denk dat het wel te verantwoorden is. En elk geval voor jezelf. Maar of ik het zou durven… dat weet ik niet.

    2. Stel je voor: je werkt in de Tweede Wereldoorlog bij de gemeente. Er komt een nieuwe burgemeester die lid si van de NSB en voor de Duitse bezetter werkt. Wat zou jij doen? Neem je ontslag, duik je onder, blijf je aan het werk? Waarom maak je die keuze?
    – nog zo een… mijn eerste gedachte is ontslag nemen. Maar aan de andere kant… en dan?

    3. Stel je voor: je woont tijdens de Tweede Wereldoorlog in een grote boerderij. Zou je Joodse vluchtelingen onderdak geven als ze bij jou willen onderduiken? Waarom wel of niet?
    – als het erg afgelegen zou zijn, zou ik dat misschien durven. Mijn opa verborg leden van het verzet in zijn huis. Pal aan het spoor, waar de Duiters af en aan liepen. Mijn oma is vaak zo ontzettend bang geweest. Ook hier geldt; ik weet niet of ik het zou durven. Er waren zoveel helden toen. Ik denk altijd dat ik te laf zou zijn.

    4. Wat voor monument zou jij maken om de bevrijding te vieren? Dit hoeft geen beeld te zijn, het mag ook iets heel anders zijn. Wat zou jij maken zodat het voor iedereen interessant is om te bekijken.
    – daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Iets met kleur, de nationale driekleur natuurlijk. Maar wat? Geen idee. Of een film met mooie beelden of zo…

  3. In de oorlog was er vaak weinig te eten. Stel je voor: je werkt als hulpje bij een bakker. De bakker heeft het moeilijk, want er zijn maar weinig grondstoffen om brood te bakken. En het Duitse leger wil dat hij brood aan de soldaten levert. Mag je stiekem een paar broden meenemen naar huis omdat je familie weinig te eten heeft? Waarom wel of niet? → Ik denk dat nood wet breekt, maar wie bepaalt dat de nood hoog genoeg is om die wet te breken. Kortom: lastig. De bakker moet ook kunnen overleven natuurlijk.

    Stel je voor: je werkt in de Tweede Wereldoorlog bij de gemeente. Er komt een nieuwe burgemeester die lid si van de NSB en voor de Duitse bezetter werkt. Wat zou jij doen? Neem je ontslag, duik je onder, blijf je aan het werk? Waarom maak je die keuze? → Dat ligt er een beetje aan. Kun je nog nuttig zijn op je werk, wellicht het verzet informatie toespelen. Ik ben vrij principieel dus ik denk dat ik wel ontslag zou nemen, maar dan zou ik, zeker in oorlogstijd wel zicht willen hebben op een andere manier om aan geld te komen.

    Stel je voor: je woont tijdens de Tweede Wereldoorlog in een grote boerderij. Zou je Joodse vluchtelingen onderdak geven als ze bij jou willen onderduiken? Waarom wel of niet? → Ik hoop dat ik het zou durven.

    Wat voor monument zou jij maken om de bevrijding te vieren? Dit hoeft geen beeld te zijn, het mag ook iets heel anders zijn. Wat zou jij maken zodat het voor iedereen interessant is om te bekijken. → het zou in ieder geval iets moeten zijn dat je aan het denken zet. Iets blijvends met iets interactiefs of zo erbij. Iets met een app of wat dan ook. Het moet in ieder geval jong en oud aantrekken.

  4. Het is totaal onvoorspelbaar wat mensen in een oorlog (en welke crisissituatie dan ook) zouden doen. Dat soort vragen vul ik nooit in want worden nu ingevuld met de aangeleerde normen en waarden In oorlogstijd regeert het overlevingsinstinct en kunnen mensen zichzelf zowel positief als negatief verrassen. Of je in het nu begrip kunt hebben voor, misschien verkeerde, beslissingen uit die tijd vind ik eigenlijk een betere vraag.

  5. Ik denk dat ik nog moeite heb me in te beelden in die periode, laat staan kinderen die opgroeien in deze welvaart en geen kennis van honger hebben noch van wat toen normaal was. Mensen stalen nog eten van hun beste vrienden en familie om de honger maar te stillen. Zomaar van werk veranderen was zo makkelijk niet, zeker binnen de ambtenarij vertrekken net nadat een andere burgemeester aankomt is op zijn zachts gezegd opvallend en dat wil je niet want als je niet voor bent dan ben je tegen. Ook waren er ongetwijfeld kinderen te voeden en bestond een ww uitkering niet.
    Een grote boerderij het klinkt mooi, maar waarschijnlijk was er dan ook personeel, zelfs tijdelijk personeel vor de oogst. Onderdak verlenen klinkt als iets moois en is nobel, maar het gevaar wat erachter schuilt wordt nu onderschat. Ontdekking betekent in het meest positieve zin concentratiekamp maar vaker werd het de muur. Afhankelijk van de locatie en periode vrijwel meteen of na een aantal dagen en een schijnproces. Meer mensen te voeden vat op, ook als het op een boerderij is, boeren moesten een groot deel van hun oogst afstaan en hoewel ze nog wel wat ruimte hadden werd er ook streng gecontroleerd.

    Die laatste ga ik nog even over nadenken. Vind ik wel een leuke vraag.

  6. Deze vragen nu invullen vind ik lastig want als het echt zover is dan weet ik niet of ik wel sterk genoeg in mijn schoenen sta om te doen en uit te voeren wat ik nu denk.

    Verder speelt ook mee dat ik mijn hoofd en hart breek over andere dingen en sowieso weinig tot bloggen en reageren kom.

  7. Pingback: Lijstjesmaandag 01-05-2023 | apenstaartjeweblog

  8. 1.In de oorlog was er vaak weinig te eten. Stel je voor: je werkt als hulpje bij een bakker. De bakker heeft het moeilijk, want er zijn maar weinig grondstoffen om brood te bakken. En het Duitse leger wil dat hij brood aan de soldaten levert. Mag je stiekem een paar broden meenemen naar huis omdat je familie weinig te eten heeft? Waarom wel of niet? Iets regelen met de bakker is beter. Het is een goed bakker, begrijp ik. Maar als het niet anders kan, is het met mate toegestaan. Mijn moeder vertelde dat mijn oma in de oorlog twee broden gejat had uit de fietstassen van een Duitser. Man en kinderen hebben er van gesmuld. Oma kreeg, godvruchtig als zij was, geen hap door haar keel.
    2.Stel je voor: je werkt in de Tweede Wereldoorlog bij de gemeente. Er komt een nieuwe burgemeester die lid si van de NSB en voor de Duitse bezetter werkt. Wat zou jij doen? Neem je ontslag, duik je onder, blijf je aan het werk? Waarom maak je die keuze? Ik hoop dat ik de ballen heb om onder te duiken of aan het werk te blijven en te saboteren waar het kan.
    3.Stel je voor: je woont tijdens de Tweede Wereldoorlog in een grote boerderij. Zou je Joodse vluchtelingen onderdak geven als ze bij jou willen onderduiken? Waarom wel of niet? Ja zeggen is makkelijk, maar ik hoop inderdaad dat ik dat doe.
    4.Wat voor monument zou jij maken om de bevrijding te vieren? Dit hoeft geen beeld te zijn, het mag ook iets heel anders zijn. Wat zou jij maken zodat het voor iedereen interessant is om te bekijken. Ik zou gaan brainstormen met een kunstenaar en met schooljeugd van 14-15 jaar . En dan iets maken wat met name de jeugd aanspreekt en inspireert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *